Branič

224

ставни /Јво. Ово је неопходно иотребно знати пре, но што се почне говоритн о упливу висантиског на српско право. „Проничући по ближе, вели Хубе, у значење делова, из којих је састављена наша збирка („Јустинијанови закони") показује се, да је било време, када се не само на земљиште сриско иресадило ираво Јустинијанеко, него на посеб укаламила еклога и устав сеоски, иа и да је еклога, пошто ју је цар Василије укинуо, у Србији ииак задржала своју важност... Факт врло занимљив... Други Факт, тако исто занимл,ив, који је очевидан када се нобоље разматрају саставци наше збирке, јест тај, да уза све то, што су се сриске земље све то више отимале зависности од царства источнога, ипак ираво византиско није ирестало уиливисати на њихово иравно стање. 111 ) На другом месту (стр. 25) исти писац тврди „да је у древној Србији већи део одношаја нравних ... равнан био но наређењима, цршвеним из нрава римско-византискога." У своме испитивању иисац је нашао, да је римско нраво било од нресудног значаја у Пољској. То се лако објашњује, кад се узме на ум моћ свештенства а особито језуита у тој држави, а нарочито кад се узме у обзир њена блискост са занадним светом и жеља и тежња за подражавањем истоме. Већ у нрвим годинама установљења болоњске школе Лосатора, наилазимо и на младиће из Пол>ске у њеним редовима. Бећ је друкче било у Чешкој. И ако су овде нривидно услови исти, који и у Пољској, ипак овде римско право није било од оног унлива од кога је тамо било. Олде је већу улогу играло немачко право. Али ни оно није дошло нутем издавања закона, већ номоћу немачких колонизација, дакле животом, а ) — онако исто као што је славенско право ушло у византиско, и као што су неке одредбе норманског ушле у старо руско ираво. Али као год што су колонизације немачке биле Јаке, тако је исто био јак и уплив немачког права у Чешкој. Оно

') Хубе, 1. СЈ1. стр. 23. 2 ) Палацки, 1. с,К. стр. 90—91.