Branič

број 22.

в р а н и ч

стр. 795

ЧЕТВРТО ПИТАШЕ: Професионални стаж. Како га ваља уредити ? Колико треба да траје? За ова оба питања известиоци су били бриселски адвокати Хансен (Напазепв) и Химан (Нушепа). Њихов нацрт извештаја гласи : * „I. Опш^и поглед Код ових питања треба одмах у почетку изнети два принципа. Први је принцип, да је за адвокатску професију нужна претходна теоријска спрема. Тај је принцип признат у законодавствима: Инглеске, Немачке, Аустрије, Белгије, Француске, Грчке, Холандије, Угарске, Русије и Србије. Њега одбацују само Турска и Шведска. Та предходна спрема састоји се у настави научној, систематској и теоријској, и у настави професионалној, као Н1то то постоји, истина у иеједнакој мери, у овим државама : Немачкој, Аустрији, Белгији, Фрапцуској, Грчкој, Угарској, Русији и Србији. Други је принцип, да научна настава треба да претходи вастави професионалној. Тако је стање у Немачкој, Аустрији, Белгији, Француској, Грчкој, Угарској, Русији и Србији. У Инглеској је друкчије. II. Настава научна или университетска Данашње системе ове наставе критикују већином: а. Због недовољног обима програма. б. Због претрпаности. в. Због тога што је код њих главније памћење иего разумевање. Настава треба да има за циљ, да ствара не адвокате већ иравнике. Ученику није тако нужно дати све правне појмове колико што је потребно научити његов дух изучавању, разумевању и схватању права, тако да се он оспособи да дође до знања сопственом напорима својега ума и да се мОЈке развијати у оним гранама које га буду највише привлачиле и у којима би он желео да се специјалише.