Branič
Страна 20
.БРАНИЧ'
Број 1 — 9
закони или законски прописи престају важити на дан 1. јуна 1929. год. Међутим, и из расписа Министра Финансија и из финанског закона за 1929./1930. г. види се јасно, да је тенденција финансиског законодавца, да хаос створен финансиским зборницима са преко две хиљаде одредаба у државној администрацији и законодавству у опште, ликвидира без великих потреса по Државу. Прва етапа је пређена. Остаје још завршна етапа да се пређе. А њу ће финансиски законодавац прећи онда кад укине све оне одредбе из финансиских закона које немају никакве везе са државним финансирањем и буџетирањем, с тим да по потреби продужи њихово важење редовним законодавним путем. Истичући и подвлачећи ову тенденцију финансиског законодавца, ми не можемо а да је најискреније не поздравимо, видевши најзад, да ће се оно, зашто смо се кроз многобројне чланке и расправе борили, остварити, на име, да ће финансиски закон заузети само оно место међу државним законима, које му по законској и теориској намени припада. Само тако ће се државна администрација и законодавство у опште ослободити једног баласта од преко две хиљаде одредаба у којима се често ни најбољи правници нису могли снаћи. Уклањање овога јесте очигледна добит за све и свакога. Цифарски, финансиски закон за 1929./1930, овако изгледа (чл. 1.): а) Буует општих државних расхода и прихода: Редовни расходи и приходи: Редовни расходи Дин, 7.119,229.018.Редовни приходи (са вишковима прихода буџета државних предузећа) Дин. 7.683,287.510.Вишак редовних прихода . . . Дин. 564,058.492'Ванредни расходи и приходи : Ванредни расходи Дин. 826,418.492.Ванредни приходи Дин. 262,360.000.Мањак ванредних прихода . . Дин. 564,058-492.Општа рекапит-улација: Редовни и ванредни расходи укупно Дин. 7.945,647.510.Редовни и ванредни приходи укупно Дин' 7.945,647.510.б) Буџет расхода и прихода државних предузећа: Редовни и ванредни расходи укупно Дин. 4.518,827.402 Редовни и ванредни приходи укупно Дин. 6.698,203.59 6.Вишак прихода над расходима . Дин. '2.179,376.194'који је показан у општим државним приходима. Упоређене ове цифре у бруто износима са цифрама из предлога финансиског закона за 1929/1930. год. изгледају овако:
По предлогу финансиског закона за 1929. и 1930. год. буџет државних расхода и прихода по обе партије износио је и то: Расходи • . . Дин. 12.158,672.782.Прихода Дин. 12.158,721.067,Вишак прихода над расходима Дин. 48.285,По финансиском закону за 1929/1930. год. буџет државних расхода и прихода по обе позиције износи и то: Расходи Дин. 12,464,474.912.Приходи Дин. 12.464,474.912.У бруто цифрама, државни расходи предвиђени у финансиском закону за 1929./1930. г. у односу на расходе предвиђене у предлогу финансиског закона за 1929./1930. год. повећани су за 305,802.130 дин. док су приходи у истом закону повећани за 305,753.845 дин. у односу на приходе предвиђене у предлогу финансиског закона,Карактеристично је подвући да док је предлог финансиског закона предвиђао вишак прихода од расхода у 48.285.— дин. дотле су расходи и приходи по финансиском закону потпуно уравнотежени. Повећање државних расхода и прихода по финансиском закону у односу на државне расходе и приходе по предлогу финансиског закона манифестује се у следећим позицијама у бруто износима : а) Буџет општих државних расхода и прихода: Редовни расходи и приходи: Законски Финансиски Разлика предлог закон вишак — мањак Редовни расходи У закон У Дин. 7.013,828.069,— 7.119,229.018. И05,390.949,Редовни приходи Дин. 7.455,888.071,— 7.683,287.510. (- 227,399.439,Ванредни расходи и приходи: Ванредни расходи Дин. 816,011.717,— 826,418.492,— + 10,406.775,Ванредни приходи Дин. 374,000.000,— 262,360.000,— — 111,640.000 Опшп1а рекапитулација Ванредни расходи и приходи укупно: Ванредни расходи Дин. 7.829,839.786. - 7.945,647.510. (- 115,807.724,Ванредни приходи Дин. 7.829.888.071.— 7.945,647.510. )- 115,759.439,б) Буџет расхода и прихода државних предузећа: Редовни и ванредни расходи укупно Дин. 4.328,832.996,— 4.518,827.402,- + 189,984.406,Редовни и ванредни приходи укупно Дин. 6.631,478.385,— 6,698,203.596,— + 66,725.211,Ми ове цифре износимо илустрације ради и у бруто износу без икакве дискусије о реалности њиховој и могућности остварења буџетских предвиђања.