Branič

Страна 120

„Б Р А Н И Ч"

Број 3

нетој пријави за дотичну пореску годину са буди којих разлога не предузме радње у циљу разреза пореза и овај не изврши за пет година, онда држава по истеку р> ка за застарелост нема права на разрез пореза по овако поднетој пријави за дотичну пореску годину, као што га неће имати ни у оном случају ако порески обвезник пореску пријаву у опште није поднео, а протекло је пет година од 1. јануара оне године за коју је порески обвезник пореску пријаву за разрез пореза имао поднети. По себи се разуме, да ово право на разрез пореза држава није изгубила за наредне пореске године у колико није протекао рок од пет година ,рачунајући га од 1. јануара сваке пореске године. Као почетак рока застарелости законодавац је узео за сваку пореску годину 1. јануар оне пореске године „у којој је пореска обавеза настала", односно за коју се разрез пореза имао извршити. Хотећи да за све случајеве постави један рок законодавац је превидео, да настанком пореске обавезе <не мора увек једновремено настати и обавеза плаћања пореза односно право државе на разрез и наплату пореза. Настаје питање: кад почиње тећи рок застарелости код оваквих пореских обавеза? Ово питање није без практичног значаја, јер има случајева (на пр. код већих индустриских и обртних течевинских пословања, код предузећа обвезаних на јавно полагање рачуна и др.) код којих, с обзиром на чл. 48. и 77. закона може настати пореска обавеза једне године, док разрез пореза може уследити и после дужег времена, пошто код ових пореских предмета обавеза плаћања пореза настаје тек почетком пословања, када се и за државу појављује право на разрез пореза. Несумњиво је и ван дискусије, да у оваквим конкретним случајевима рок застарелости не може почети да тече од 1. јануара оне године у којој је пореска обавеза настала, већ од 1. јануара оне године у којој је настала законска могућност за разрез пореза, односно од 1. јануара оне године када је настала обавеза плаћања пореза. Јер, ако би се стало на гледиште закона, да се у рок застарелости рачуна и време у коме није постојала законска могућност државе за разрез пореза, право државе на разрез пореза угасило би се пре законом предвиђеног рока од пет година. Законодавац је даље, као што се из текста законског види, почетак рока застарелости права на разрез пореза за сваку пореску годину изједначио код ново насталих пореских предмета и оних који су у протеклој години већ били порезу подложни предмети. И код једних и код других рок застарелости почиње тећи истог дана. Посматрајући ово питање почетка рока застарелости са становишта земљарине и рентног пореза, с обзиром на одредбе чл. 9. и 65. закона, по којима пореска обавеза „настаје 1. јануара наредне године пре које су се стекли услови за подложност по-