Branič
Број 2
„Б Р А Н И Ч-
Страна 91
Другу групу оваквих млађих малолетника чине они, који су напуштени или морално покварени. Према њима се изричу мере упућивања у завод за васпитање или поправљање. У завод за васпитање биће упућен млађи малолетник, када се узрок извршења кривичног дела налази у његовој напуштености. Која ће мера бити примењена према оним млађим малолетницима, који из покварености врше кривична дела, зависи од степена таквог њиховог моралног стања. Ако су покварени толико, да не могу бити примљени у завод за васпитање, јер васпитање, по оцени судије, деће имати на њих утицаја, онда се упућују у завод за поправљање. Последице ових мера разликују се, између осталог, по дужини трајања. У заводу за васпитање млађи малолетник остаје док се не поправи, али најмање годину дана, а најдуже до навршене двадесет и једне године живота, а у заводу за поправљање док се не поправи, али најмање три а најдуже десет г одина. За коју од изложених мера постоје услови и која ће, према конкретном случају, бити најефикаснија у погледу циља коме се тежи, има да оцени судија за млађе малолетнике, имајући при томе, као што је напред наведено, у виду тежину дела и морално стање малолетника, као и све чињенице, које су биле од утицаја на извршење његовог кривичног дела, а нарочито побуду, која га је на извршење руководила. Пада у очи неодређеност законодавчева на ономе месту, на коме — говорећи у §. 28. кривичног закона о мерама противу млађих малолетника — помиње тежину дела. Не види се довољно, шта ое има разумети под „лакшим" а шта под „тежим" кривичним делом. Ми мислимо, да је ово питање фактичке природе. Као такво подлежи слободној оцени судије за млађе малолетнике. Критериј за разликовање „лакших" и „тежих" кривичних дела не треба тражити у њиховој подели на злочине и преступе, већ у опасности по друштво, коју је извршилац, вршењем кривичног дела, манифестовао. Пример је за лакше и теже дело, по нашем схватању, овај: Млађи малолетник пролази поред затворене и закључане радње, у којој види слаткише. По.лакоми се и разбије прозор на вратима, па помоћу отвора, створеног на тај начин, уђе у радњу и из ње узме неколико бонбона и чоколада. Он оваквом радњом и ако она сачињава злочину крађу, ипак врши лакше кривично дело, него што би, на пример, вршио, када би, из отворене радње пушкара украо револвер, чиме би вршио преступну крађу, а ту своју крађу мотивисао тиме, да убије оца, за то што га склања, а по неки пут и казни, што се дружи са рђавим дечацима. У првом би случају, према нашех мишљењу, могла бити примењена према млађем малолетнику и мера укора, а у другом васпитање, па и поправљање.