Branič

Број 5

.БРАНИЧ"

Страна 227

права држава. Одавно су оне допустиле да им се суди, да им суде њихови сопствени судови. Код Лигиног суда ваља учинити неколико напомена. Прео , њиме је решен један тежак проблем састава међународног сталног суда. Познато је да су све државе захтевале да у суду буду стално заступљене (што би чинило један суд састављен од неких шесет чланова) и да су на хашким конференцијама чињени планови да се некако примени неки систем ротације који би дао свима задовољења. Ови предлози нису успели и тако је прошао и покушај да се образује један сталан међународан суд. Ово је пак остварено са Лигом Народа. За састав њеног суда државе су пристале да не буду све у њему представљене, него само оне чији кандидати буду добили највећи број гласова у оба Лигина политичка органа, у Савету и Скупштини. Још је занимљивије то да су се Велике Силе задовољиле да у Лигином судском органу имају само фактичну сталност, док су за Лигин политички орган, Савет, захтевале и правну сталност њихових места, из чега је произашла неједнакост у његовом саставу у коме у ствари има три врсте чланова: они са правном сталношћу (Велике Силе); они са фактичном самосталношћу, то јест са реелижибилитетом (то су за сада Пољска и Шпанија); и најзад, остале државе избране на три године. Друга се примедба односи на надлежност гаИопе регзопае Лигиног суда. Ово је суд искључиво за међудржавне односе. Њему се могу истина да обраћају и државе нечланице, али само државе. Он не зна за појединце. Класичан је случај Мавроматисових концесија у Палестини које енглеске власти нису хтеле после рата да признају. Да би се Лигин суд њима могао да бави ваљало је прибећи једном „лукавству". Парницу против енглеске владе покренула је грчка влада у своје сопствено име. Мавроматис није био странка у парници него само објекат парнице. Трећа се примедба тиче једне специјалне функције суда. Њему је наиме, поред чисто судске функције, поверен и један посебан задатак; он има, на захтев Савета или Скупштине да овима даје такозвана саветодавна мишљења, која немају обавезан карактер ни за кога. Како ова функција не спада у нашу тему то се на њој нећемо задржавати. Излишно би такође било улазити у детаље уређења и рада суда. Да назначимо само узгред да је суд састављен од петнаест чланова и четири судије заменика (које бирају на прилично компликован иачин на 9 година Савет и Скупштина) и да суд има, поред пленума, једно оделење за кратак, упрошћен поступак и два техничка оделења за питања рада и питања међународног транзита и комуникација. Ова .три оделења, која имају посебан састав, раде само по пристанку заинтересованих страна.