Branič
ТУМАЧЕЊЕ § 134 итд.
581
писана је за претседника градске општине дужност, да у року од 8 дана пошаље надзорној власти оверен препис записника сваке седнице градског већа. Ставом 1. § 134 дато је надзорној власти овлашћење да задржи од извршења одлуку градског већа која би била противна постојећим законима и законитим наредбама власти, или којом се прекорачује делокруг рада. Према ставу 3 истог §-а", против одлуке надзорне власти има веће право жалбе Државном савету у року од 15 дана. Жалбу може поднети претседник градске општине и без одлуке већа". Затим је у ставу IV. § 134 предвиђено да ако надзорна власт не пошаље акта Државном савету у року од 8 дана, или ако Државни савет (оделење) не донесе одлуку у року од месец дана, од дана пријема аката, одлука градског већа постаје извршна". Према овоме, самим законом није изрично расправљено питање коме се има предати жалба за Државни савет. Међутим, из чињенице што одредбу о подношењу жалбе и о року садржи став III.. а одмах затим став IV. прописује да одлука Градског већа постаје извршна, ако надзорна власт не пошаље акта Државном савету у року од 8 дана, закључује се, да надзорна власт треба најпре да прими жалбу, да би поводом ње и са њом могла послати акта Државном савету у року од 8 дана од пријема жалбе. Иначе, кад надзорна власт нема законског основа за слање аката Државном савету пре пријема жалбе, остало би нејасно од кад почиње тећи овај осмодневни рок. У вези са овим, потребно је истаћи да надзор над пословима градске самоуправе врши управна власт — бан, односно Министар Унутрашњих послова (§ 130). а за њихово поступање уопште важе одредбе закона о општем управном поступку, па дакле и у пословима надзора у колико од тога није изрично отступљено законом о градским општинама. А пошто овај последњи закон таквог отступања не предвиђа, значи да се и овде имају применити прописи закона о општем управном поступку. Према њему (§ 118), жалба се предаје оној власти. која ј-е донела првостепену одлуку, а ова шаље жалбу са сзима актима оној власти која је надлежна за решавање (§ 120 3. У. П.). Кад се овако одредба § 134 закона о градским општинама протумачи у вези са прописима § 118 и 120 3. У. П., онда се долази до једног логичног реда у поступку око жалбе, по коме се жалба предаје надзорној власти која је решење и донела, а ова, у року од 8 дана од пријема шаље жалбу са актима Државном савету, а ако то пропусти, одлука градског већа постаје извршна. Из чињенице пак, што је овакав ред поступка у сагласности са претпоставком из става IV. § 134 зак. о градским општинама, а с обзиром на то да је закон о градским општинама донет после закона о општем управном поступку, закључује се, да су се при доношењу § 134 имале у виду баш одредбе закона о општем управном поступку, услед чега се § 134 има и тумачити у вези с њима. Поред тога, на ово упућује и законски назив правног срества против решења надзорне власти, које се у закону о градским општинама § 134 назива жалбом, док се правно сретство које се подноси управном суду или Државном савету против акта управне власти зове тужба. То опет значи, да се поводом таквог правног срегства није намеравало прописати покре-