Branič
БЕЛЕШКЕ
563
исправке и допуне. Засад су предвиђени као врховни органи Краљ, Бан и Сабор. Законодавну власт у бановини врши Краљ са Сабором заједнички; управну власт врши Краљ преко Бана; судске пресуде се изричу и извршују у име Краља. Бана именује Краљ; пошто је уведена одговорност Бана, и пред Краљем и пред Сабором, то Бан може бити лице које има поверење Сабора. Најважнији административни акт, као што је постављање и унапређивање највиших чиновника и највећег броја судија врши се Краљевим указом. У границама ових начела, бановина Хрватска има право самоорганизације. Ово се огледа прво у томе, што се највиши органи конституишу независно од државе. Краљ је овом Уредбом постао и Краљ бановине Хрватске, без кога се ни један закон и важнији акт не може учинити. Сабор произлази из народа бановине Хрватске, а Бан од Краља и Сабора. Ово се затим огледа у томе што ће, у границама начела, постављених Уредбом, извести ови највиши органи уређење бановине. Најзад пошто бацовина'има искључиву надлежност за све послове напред наведене (уколико не постоје ограничења од стране државе), она ће имати сама право надзора над радом својих органа и имати своје највише судове (редовни, административни, рачунски) за послове своје надлежности. У пролазном периоду, докле се не сазове Сабор, организација власти ће се изводити Краљевим уредбама, које ће накнадно имати да озакони Сабор. За примену ових овлашћен је Бан да доноси потребне „наредбе" т. ј. уредбе. Да би се осигурао правни континуитет и избегли потреси, колико ,је то могуће, предвиђено је да на територији бановине Хрватске сви правни прописи остају у важности, докле се не укину или измене надлежним путем. 5) Бановина Хрватска са оваквом територијом и надлежношћу и оваквом организацијом остаје саставни део државе. Отуд ће пренос наддежности извршити државни орган, министарски свет, што и захтева начело законитости (јер ако би то сам Бан учинио, то би био прави револуционарни акт). Бановина остаје под надзором државе у погледу законитости: 1) У циљу да не пређе своју надлежност; 2) У циљу да не извршује Устав и законе државе, као и друга акта, уколико је везана за њих. Тако је предвиђен административан и судски надзор и то по угледу на послератне уставе Аустрије и Немачке. Овде ћемо истаћи стварање Уставног суда који ће бити надлежан за оцену уставности закона и решавање спорова о надлежности како у погледу бановина тако и државе. Он се може тако изградити да служи и заштити уставних права грађана, као у Америци. Како ће се дефинитивно изградити, то ћемо тек видети. У међувремену до устава можемо стећи и неко искуство што се тиче надзора уопште. II. Ова Уредба, са осталима, може да служи за основу за рад једне и више влада које стоје на гледишту народног споразума. Ипак мора се рећи да она не пружа још један систем потпуно правно изграђен, и управо она садржи у себи извесних динамичких елемената. Пре свега, питање о финансиској надлежности није још конкретно решено, јер је само начелно загарантована финансиска самостлност Хрватске уколико је потребно за извођење њених функција. До овога се дошло, јер се сагласност у томе постигла само делимично, а не потпуно да би се могла формулисати у један правни пропис. То је међутим, једно важно питање. Затим, она ограничења у надлежности бановине нису таксативно побројана, већ само као примери. С друге стране могуће је да министарски савет проширује надлежност бановине. То даје динамички карактер Уредби, и захтева једну атмосферу поверења, сарадње и добре воље. И, најзад, предвиђа се једном специјалном Уредбом, да се ова Уредба може проширити и на друге бановине, које ће се у томе циљу спојити, и уопште, чији ће се опсег по потреби променити. Не улазећи у политичку страну ове одредбе, са чисто правне тачке гледишта, ово проширење намеће се по томе, што на овај начин браћа Хрвати могу учествовати и у питањима која се тичу нас осталих са другог дела државе, и то много већег а да ми не можемо улазити у многа питања која су сада прешла у њихову искључиву надлежност (на пр. просвете, пољопривреде итд.). У међувремену може се наћи начина да се они огра-