Brastvo

ПР А | МАУ

форме, обећане хатихумајуном, и уведу у живот. Њен заступник на Париском Конгресу тражио је још на самом "конгресу да се одреди рок до кога би Порта била дужна да те реформе уведе у живот! Формално с тога што је Турска уведена у концерат европских сила, а у ствари да би је заштитили од даље агресивности Русије и да се руски утицај на Балкану што више ослаби, поменуте европске силе сву бригу око увођења обећаних рефорама оставиле 'су самој Порти. Међутим, поред акције Русије и све су друге прилике у Турској императивно налагале, да се што пре

· поправи стање, које је онда држало у Царству. Поред све.

тежега стања хришћана у Турској, то су налагале и прилике у, Србији пограничним, областима Турске. ____" Међутим, ни четири године после обећања рефорама "на Париском Конгресу, Порта није ништа учинила, не само у погледу увођења нових рефорама, него ни да се поправи · дотадашње тешко стање хришћана у границама Турске. Свесна, да се са интересима Турске потпуно поклапају "интереси Аустрије и Енглеске, Порти је било доста да се са Русијом носе њени протектори. Другу је, Порта, муку мучила. Она је презала од опасније силе но шпо је била Русија после Кримскога рата. Њу је тиштао црв, који "је до сржи почео да разгриза Турско Царство и његове мислимане. | Хришћани су то били балкански, који су Порту све више забрињавали. — Потреси који су се јавили "У Царевини у првој половини ХЈХ столећа већ су увелике

били променили ред у држави на горе по Царство Ото-. "манско. Поред социалних и политичких тежња хришћан-.

"скога елемента у Царевини, које се све више изражавале "као најопаснији чинилац по ред у Царству, како је ред овај "схатала Порта, јавља се и све јачи антагонизам између два

главна елемента у Царевини, између мислимана и хришћана.

"Са различите тежње и различитога схватања рефорама у "Царству, само обнародовање равноправности између ми" слимана и хришћана, и «нових права и слобода» за хриш"Ћћане у Царевини, антагонизам се тај све више заоштравао.15 — И'ако ни дотле, ни делимично, није био уведен у Царе-

6 4 Е. бопгаоп, У пом. д. 40. — А. 5ећоројј, У пом. д. 67 и даље. ____БА. Тилљфердингљ. Собранје Сочиненљзи егс. Ш 304—305. : " «Познато је да су сваки губитак турски на бојном пољу скупо пла"Ћали хришћани у Турској. Верски фанатизам мухамедански видео је у томе хришћанску заједницу.» — Сваки запас све белешке и сва "испитивања о овим приликама од 1840-их година на овамо своде се на то: да су мислимани најосионији, најсвирспији и најнетрпљи_вији према хришћанима били или за време рата између Турске и "које хришћанске државе или кад би се обнародовао · какав ферман о ма каквој равноправносши хришћана с мислиманима или о ма каквој "слободи хришћана.

У допису Спетербургским Вједомостима из Пећи (в. Србске Новине од 9. маја 1860.) чита се да је тамо много горе стање | стало од како су прокламоване нове реформе.

ПиАУ с 7 %

ад =

код = 3 АИ с ~

та У ТА

У