Čovek i inventivni život

108 Божидар П. М. Ћурчић

ције не могу довести дотле да сумњамо у њену стварност. За нас, бесмислености живог света, које иду упоредо с манифестацијама генија, доказ су више у прилог тврђења које ми подржавамо, наиме да цео живи свет потиче од једне инвентивне моћи сличне у свему људској интелигенцији, која има све њене особине и сва њена несавршенства, њену снагу и њене слабости.

Тачно је да су биолошке инвенције често веома сложене и да би могле бити једноставније. Има примера њиховог постепеног упрошћавања, потпуно као и за техничке изуме. Ипак кад се упореде ове две инвенције, треба водити рачуна да су биолошке инвенције нарочито поправљања онога што је већ постојало, прилагођавања, једном речи "поправке", док људске инвенције нису у тој мери материјално обавезне да сачувају континуитет са оним што већ постоји. Живо биће је сложено зато што је поправљено. Исто тако оно је пре сведочење о адаптивној инвенцији него о слободној стваралачкој инвенцији. Његова вредност није мања са техничког гледишта. Јер је потребно више проницљивости да би се ново створило путем преправљања него да би се створило потпуно изнова.

Подсетимо да људска инвенција поступа у извесном смислу на исти начин, одатле и њена склоност да за собом некорисно вуче оно што јој је завештала прошлост. Први железнички вагони личили су на кола дилижансе; први аутомобили били су на високим точковима као што то захтева запрега. Оно што се није допадало у изгледу првих пароброда, био је димњак међу катаркама и једрима. Катарке су задржане и кад су изгубиле своју првобитну улогу тиме што су им додељене друге функције, измирујући тако (органи сведоци) потребу да брод има катарку са стварним потребама. Кад су мотори с течним горивима учинили некорисним бројне и широке димњаке, нисмо их се могли одрећи и у њих смо смештали узане гасоводне цеви, за које бисмо били срећни да их видимо саме на првим паробродима. Димњаци који су у почетку били предмет ужасавања постали су естетска потреба: од три димњака која је имала Нормандија, један је био украсни и намењен становању... Навике, естетске потребе, материјалне везе или везе мисли, ма какви да су били узроци, изуми човека исто онако као и изуми природе не могу