Čovek i inventivni život
Иван Ђаја: Човек и инвентивни живот 51
науке о животу, а не да само физиологија присваја предмет психологије. Јер су те две категорије механизама чија се деоба врши између двеју наведенх наука дубоко уплетене у основу живота.
Завршимо ово Поглавље једном кратком дигресијом.
Појам хорисног се намеће у биологији. Поставимо себи следеће питање: може ли се истим разлогом оправдати у живој природи појам лепог: Нарочито лепог у служби корисног.
То питање је важно са гледишта наше психологје. Јер у питању је да знамо није ли појам лепог у нама само једно осећање, или не одговара ли он исто тако извесној стварности која својим пореклом носи у самој себи овај појам.
Нема сумње да је у неорганском свету тај појам одсутан. Сви смо ми осетљиви на лепоте заласка сунца или на лепоте месечине. Али, ако о томе размислимо, није ли наше уживање мало помућено мишљу да се ми у физичким појавама дивимо у ствари ономе што је њима потпуно страног Не личимо ли ми пред величанственошћу једног изласка сунца, виђеног први пут са неког од врхова Алпа, на особу која је, видећи у једном физичком експерименту спектар светлости разложене призмом, очарана чудним шаренилом уместо да размишља о чињеници састава беле светлости Нема ли у нашем естетском дивљењу природи, у основи, оне безазлености примитивног човека
Било би веома погрешно потчинити наша осећања тој анализи и нарочито допустити да нас она води. То би приличило само научним филистрима. Ако је једно осећање стварно, нема места тражити другу реалност изван њега. И ако смо имали у виду ово гледиште, једини разлог је да покажемо да се живи свет разликује са још једнога гледишта од неживог света, не желећи да ту разлику проширујемо на осећања
којима нас они снабдевају. Ако се о томе суди према њиховим остварењима, намеће ли се
појам лепог у живоме свету по истом основу као и појам корисности" Је ли пауново перје лепо у истоме смислу као сјај дијаманта или, једноставније и са више сличности, као преливање дугиних боја са слоја зејтина разливеног по површини воде" Је ли у славујевој песми естетски елемент одсутан као у жубору потока; Друкчије речено,