Delo

Дело је ово мођу тим тако ретко, као да је и само штампано било У врло мало егземплара — зар rro нримеру првога ориђиналног издања Кенејева «Tableau economiqne“ из године 1758. које је угледало света свега у три примерка, од којих је један одмах већ намењен бпо самоме оцу Мирабо-у, пошто је овај ранијим чувеннм списом својим: „L ami des h o m m e s o-u t г a i t e d e 1 a population“ из године 1756 већ кренуо био екопомске погледе своје у гтравцу потоње Кенејеве физпократије, којој је у осталом све до смрти своје (у год. 1789.) бло вазда веран и неуморан поборник. Како Бошковпћу није суђено било да овај сппс Мирабовл>ев сам за живота својега изда, то је, као што ћемо даље већ показати, на жалост изостала и сироводна реч његова, за изизраду које је већ сам Мирабо један ранији нацрт ирипремио био. Па ипак мн се надамо да приказ овога издања неће бити без ширега интереса, не само но томе, што је оно прошло кроз руке нашега Богпковића и што је кадро, да нам мало боље осветли и један део из живота његова у Паризу, већ баш и по томе, што у овоме, до данас једва познатоме, спису има у самоме уводу његову и извесних врло значајних економно-политичких погледа из школе Физиократске на прагу Вслнке Револуције. Бошковић, и сам питомац и члан реда Исусовскога, доходио је први пут али иа врло кратко време у Париз баш у оно доба (год 1759 60), када je иод притиском јавнога мишљења (нарочито енциклопедиста и јансениста) у Француској тек отпочето било са прогонством Језујита. II из тога времена мп још немамо пикаквих нодатака о било каквоме односу његовоме са већ тада чувеним «прпјатељем људскими, оцем Мирабо-ом. 1 772. године би већ и у Риму затворена чувена језујитска школа «С о 11 е g i о Roman o', у којој је Бошковић годинама себе и друге учио и на научноме пољу радио, иа већ идуће — 1773. г<»дпне — бп и сам напа прпморан, да знамепитом булом, која сс почињаше речима : Госаод и сааситељ иаш („Dominus ас redemptor noster*), цео ред језујитски укине То је нашега Бошковића већ концеМ исте 1773. године одвело но други пут и то стално у Париз, где је[се онда већ и сам свуда јављао само као прост духовник, отац (А b b а t. е — А b b е или Р а d r е—