Delo

Д Е Л 0. ^Г>1» ном кретању угарских Срба јакно икнесе и на историским доказима оснује. Према сад поменутим мојим антецеденцијама ја се нисам могао тако лако и без отпора склонити на то , да оне знамените Србе, које сам на послу ма и „кроз плот“ гледао, у које сам упирао своје младачке погледе с пијететом и вером у њихову иолитичку памет и способност, чијим сам се речима и делима загревао и одушевљавао -— да те одличне Србе сад одједном сматрам као просте наивне занесењаке, који не умеју да читају историју, који у своме родољубивом заносу и слепилу виде н изводе ллто се из иисама и златопечатаних новел.а царевих и краљевих не види и не може извести“, који су .пристрасни те верују што желе да је или да је било.4*1) 11з тога би онда излазило, да данашње млађе покол»ење, после поуке Руварчеве, може те старије раднике онако с висине „сажалптелно“ да сматра као добре људе, добре „православне српске родољуице“ али као — рђаве политичаре, који су уноснли неку појезију или неке традиционе предрасуде онде, где треба реално и трезвено мерити прилике и добро познавати историју. те еу нрема томе повели народ у кобне и скупо иснаштане политичке иогрешке. Ја сам одмах у почетку ове мале и површне студијесрпски покрет од г. 1848. обележио као светао п знаменит догађај у животу целокупнога Српства и ја то нисам казао као неки занесени „песник и беседник” него као човек, који се рачуна у некакве нолитичаре и државнике , и према томе , ја морам овде хладно и зрело да оценим све што може да утиче на суд о томе покрету као иолитички - историјско.н догађају и што може ту моју у самоме иочетку постављену тезу да оправда или да — обори. У предњим наводима ја сам веђ утврдио, да су вођи, представници и пници јаторн тога иокрета сматрали га само као логички наставак претходне дуге борбе за остварење српских „привилегија,“ да су на мајској скупштини сталп на терен тих нривилегија као па иравну основу са које полазе. на којој своје захтеве и закључке базирају и да су ској)0 тн нсти л.уди с натријархом Рајачићем на челу 1) Што је под наводним знацима, то су речи Руварчеве.