Delo

298 д е л о 11лп други пример још замршеннјн: претпоставимо да је та личност имала један догађај са каквом женском особом; развој комада може захтеватн да се та личност исповедн пекој трећој коју не познаје. Овај пример нпје произно.Бно пронађен, он постојн у ствари у једном Димаквом комаду — Ппр-ие!, иотарски иисар који има један мали догађај на балу са ГгапсШоп. Треба појмитн колика је духовптост нотребна да се нзведе такав стицај догађаја, н да се представн могућннм тако да пх публака као такве допусти. оа ово потребно је много маште. Но Дпма нам је у неколико прилнка рекпо да он нема маште; он осећа великнх гешкоћа да себи нронађе нотребна средства. Тако кад је компоповао ГгапсШоп, он се задржао пет недеља на горњем случају, чврст V одлуци да савлада тешкоћу; инје могао нроиаћи никакав разлог да учини да Рш&ие! говори: комад је остао неко време прекинут; Р1п§ие1 бејаше гу, чекајући иза кулисе на иозив да изађе. Понеки чвтаоцп мислиће да у овоме без сумње леже мале тешкоће особепог заната и да се оне могу лако заменити или допунити нечпм другпм што бп ио вредцосгп стајало више. Без сумње, мп овоме не прогивречимо, но ипак нстичемо ионова Днмаово признање да нема никакве маште. II заиста, он је компоновао само комаде са врло нростим радњама, а од своје младостп није иисао никакав роман. II ако је много путовао, ипак није ппсао путоипсе; изгледа да му је ова врста књижевностн јако досадна. Упнтали смо га једног дана: ,3ар пе бисте осећали никакво задовољство, да опишете какву слнку из природе ?“ Ои нам је буквално овако одговорно : „Ннкакво; и убеђеи сам да су чптаоцп који воле овакве списе врло ретки“. Нрема ономс игго смо досад казали може се претпоставити да је Дима невешт у корегисању. Поставилн смо му шггање о томе п разумелн смо тако да он у ствари не аоаравља пего да аоново ствара. Његовом начнну рада никако не одговара да он ионова узме у обраду какву сцену и да удешава н слаже речи. Ако се нри нзради врати на какву сцену, он јој онда мења саму природу, на нр. карактер какве личнотгп, њено ионашање и њене смерове. За потврду овога на ир. овај случај : кад је компоновао ВетГ-МопЛе он је у почетку створно своја пет чина са не. ком бароницом <Г Ап#е. која, раздвојеиа од свога мужа, гражаше да буде .вубљена од Хајас-а да би задовољила пзвесно самољуб.Ђе п чулне пожуде. Он свршп комад п да га на прсипс; ио чнтајући копију — шго му увек чини утнсак новог дела — опазп да је дат предмет одвећ мршав. 0 гога поново отпочне свој комад и пачнии од Сузане авантуриекињу која тражп да се уда. в Плн другн пример. Кад је израђипао Деннзу, сања једне ноћп о свом ко.маду н у сну дао је двема женским особама улоге противне оним које им је у ствари дао. Кад се пробудио зачудила га је бизарна садржина сна, која је била сасвим противна ономе што је у стварп. Но но-