Delo

234 Д Е Л 0 стваралачка способност народа, признали смо да соцпјализам у Словена, који су сачували стваралачку социјалну снагу више или мање непорушену, која им се никад нцје сасвим угасила, не може бити међународан, већ мора, на протнв, бити чисто народан, мора извирати нз дубине народне душе, мора бити најдубљи народни рад. После овога морамо тако исто признати, да је становннштво Босне н Ерцеговине у пуном праву да брани своје народно друштвено уређење, да га туђи утицаји не поруше. Због тога настаје нов сукоб између окупацпје и окупираних, јер окупацпја поткопава ово народно уређење и норедак, а нема способности да га нечим бољим замени. Стваралачка социјална снага српског народа исказала се нарочито обликом задруге, која се у Босни и Ерцеговинп све до окупације здраво и јако развијала, па н сад јуначки пркоси утицајима, који су противни и њој и народу. Потребно је да се проговорн о српској задрузи у Босни и Ерцеговини тим пре, што се у последње доба и ње дотакла научењачка негацпја. Но не вели се да задруге у опште нема, већ се отуда, што је турска владавина задругу сачувала н није сметала њеном развијању, без разлога закључује, да задруга има пре турски, него ли српски и словенскп карактер. Утпцај турске владавинеу Срба сличан је утицају монголске владавнне у Русијн. Оне су конзервисале, очувале народну уредбу. Народно уређење и иоредак остадоше нетакнути п у Срба и у Руса, нсто као п језик и вера и у опште све, што чнни и одлнкује народност. Народна стваралачка снага исказпвала се у том периоду соцпјално у задружном жпвоту, и уметнички у састављању дивних лирскпх н јуначких песама, које дају сјајно сведочанство великом уметничком дару српског народа. Ј. Пејскер, у тежњи да обори и изокрене значај задруге, износн Црну Гору као живу старину српску, као српску земљу, која ннје никад подпала нод турску власт н готово сасвим остала слободна од турскога утицаја, — па у Црној Горп нема задруга. Пстина је, да их сада већ нема. Последња задруга у Дробњацнма била је пре десет година. Задруга, у ужем смислу ове речп, испала је из друштвеног склопа у Црној Гори, али се из тог факта не може ништа извести за г. Пејскера, Да постигне што хоће, Пе.јскер би морао доказати не само да у Црној Горн