Delo

БОСНЛ II ЕРЦЕГОВИНА 239 ннсу била страшна сеоскоме народу. На насиље, зулум, одговарано је насиљем, зулумом. Данас је био победилац овај, сутра онај, пјуначка песма славила је витезове. Ународним песмама, у којима се опевавају ови аграрни бојевп, сусретамо се свуда са свежим, топлим и здравим тоном, који доказује, да су тада снагом биле испуњене прси не само бегова но и сељака, не само мухамедоваца, но и ришћана. Тек при крају XVIII века опажа се промена на горе: мусломански ударци све су бешњи, а ришћани под њима вапију све жалосније. Народна песма износи како старешпна задруге, који пма јаку задругу, дочекује пашу, који је дошао да узме десетину: Стари Јањо Новобрђанпне! Кажу, Јањо, пмаш чељад мпогу ’ — Имам, пашо, п Бог мп је дао: Двеета коса пде на коспдбу, Другу чељад овде п пе бројим! — Старп. Јањо, Новобрђанпне! Веле пмаш тп много волова ’ — Имам, пашо, п Бог мп је дао: Сто јармова пду на орање, А што пасе, ја то п не бројпм! — Стари. Јањо Новобрђанпне! Кажу људи многе коње пмаш ? — Имам. иашо, п Бог мп је дао: Трпста коња што носе товаре. Седленпке коње п не бројпм. — Старп Јањо Новобрђанпне! Кажу људи имаш многа стада — Имам, пашо, п Бог мп је дао: Пет пљада с младим јагањцпма. Јаловпце у то п пе бројпм. — Старп Јањо Новобрђанпне! Кажу људи имаш много блага? — Имам. пашо, п Бог мп је дао: Триста ћеса жутпјех дуката, Друге паре овдје п не бројпм! — Старп Јањо Новобрђанпне! Стада тебп. нола блага менп! — Ако, пашо, ти ва бога тражпш. Даћу тебп, колнко тп драго: Ако мислпш на силу отетп: Сијевнуће до двјеста сабаља, II плануће трп стотпн' пушака!