Delo

БОСНА II ЕРЦЕГОВПНА '249 који је у иочетку евојег испитивања прибрао доказе, да је п у Чешкој било засебнога социјалног живота, сувише је далеко заведен својом пламеном тежњом да докаже неистинитост Рукописа Зеленогорског. За то, што је Зеленогорски Рукопис подметнут, задруга није народна друштвена установа-српска! У каквој је свези то једно с другим? Где је ту логика? Ко се упознао са српском задругом, кад, читајући Зеленогорски Рукопис, знаће, да се задруга не подудара са оном сликом друштвеног живота, како је описано у Зеленогорском Рукопису. Нема места и сувишно је, да се потање забавимо упоређивањем, само ћемо га дотаћи. Већ првн стих „Сњема“ (скупштине): „вшак от свеј челеди војеводи“ не одговара задружном животу српском. У задрузи има по неколико оцева, али .је само један глава. Но бива такође да старешина задруге није нп један отац, но жена. Овај стих доказује, да се и филолошки не подударају чешки и српски језик. Реч „војводити“ у српском је језику само сложена: „завојводити“, „развојводити“, исто као: „запопити, распопитн, завладичити, развладичнти“ и т. д. Војводом битн, дужност војводску вршити, —• за ово има у српском језику реч „војводовати“ (исто је у Срба као и у Чеха: царовати, краљевати, господовати, девовати и т. д.) Чешка реч „веводити“ позннја је и начињена је из речи „вевода“, кад је први пут реч војвода примило овај облик; „веводити“ раширено је у Зеленогорском Рукопису у „војеводитн“, да би реч изгледала старија. Но у старом чешком језику, ако предпоставимо јединство духа словенских језика у старо доба, сложена реч „војеводити“ није имала места ако није била спојена с предлогом, а рече ли се „воје водитн“ имамо пред собом две речи несложене, чији смисао треба разумети стварно, а не другојаче. А ако будемо читалп први стих „Сњема“: „вшак от свеј челеди воје води“, добићемо неистннит смнсао, јер нпје сваки отац водио војеве, војску своје чељади, као што сваки отац ннје био нн старешина своје чељади. Но подметнути Зеленогорскн Рукопнс не сме бити употребљен за доказпвање, да стари Чесп нису имали задружног живота. Савестан испитивач наћи ће доста доказа да су га имали, и употребиће своје право да из његових појединих трагова сагради читаву слику како је изгледао тај задружнн живот старнх Чеха.