Delo

БОСНА II ЕРЦЕГОВННА 2б1 Протпв ерпеке задруге у Босни и Ерцеговини није окупацнји лако борити се, јер не може у Аустро-Угарској да покаже ништа, што би било по вољи маси окупираног становништва. Оно је за турске владе претрпело многа зла, много зулума и притиска, али добро зна да народ, без обзира на .јавне односе сваке врсте, у загради породичне заједннце, има добар поредак, морал и стегу, да га је заједница породпчна штитила против самовоље бегова и државних чиновника, н да су људи, радећи заједно, живели у скромном изобиљу. У прнвредним односима, с којима окупација упознаје народ, благостање је скупљено у руке појединаца, п прелази у преизобиље, алн благостање свега становнпштва не расте равномерно. А друштвено схватање окупираних и њихово наслеђено разумевање шта је добар друштвенн ред, вазда ће објашњавати факт нмовне неједнакостп и неједнаке добитн од рада тако, као да појединцн исисавају срж нз костију хнљадама људи, и гоје се на њнхову штету. Окупација неће задовољити окупиране мерама, којима се сад служи, нити ће умртвнти њихову самосвојност п затворитн онај извор, нз којега се напајају и верски погледи окупираних, одакле се непрестано освежавају њихов језик и обичаји, из којега живи њихова народност са свима својим одликама. Окупација је доиста доста силна да задржи засебан, свој развптак окупираних, али је слаба да збрише и њихову засебност, самосвојност. Окупација може се окитити успехом само тако, ако сасвим и безусловно стане на земљиште самосвојне засебности окупнраног становнпштва, и ако развија оне културне зачетке, који га обележавају као засебну народност. Други рад неће донети добра нн окупнранима, ни окупаторима. Сметање правилном развијању народном онде, где су све одлике народностн потпуно сачуване, где народ има и свој језик, н своју веру, и своје обичаје, и свој друштвени ред, може га задржати на путу развнјања, и могу поннћи неке неправилности у делању народног жпвота, али се душа народна не може ни уништити, нп предругојачитн. Нз здравих самосвојних основа, поникло .је, као што смо виделн, у средњем веку босанско богумилство борбом с туђим норетком, који нцје могао примити народ. Пз истих разлога поннкло је за нашнх дана назаренство, које се може узетн за васкрсло богумилство. Творачки соцпјалнп смисао радп пред нашим очнма правилно. Правилан је друштвенн покрет, који одговара самосвојности