Delo

66 Д Е Л 0 тинска политика прнмењивана је и на нас балканске Словене кроз цео средњи век. У трећој п последњој књизи предмет су нарочитпх студија нншчевнх главни културнн центри византијске нмперије: Цариград, Атина, Антиохија, Рим п Равена. У свим овим градовпма изнео је пнсац живописну слику разнолике византијске цивилизације н описао живот становништва у тим великим градовима, са њиховпм забавама, религпјским расположењем п економским стањем. Само што је уз главне ировинцијске културне центре Грчке, Италије и Сирије писац требао да изнесе и слику тако великнх културних центара, као пгго су били Александрија у Егппту и Картагина у Сев. Африци. Говорећп о Царнграду писац нам је живописно изнео слику бујног живота становника престонице са својим забавним, политичким и релпгцјским центрпма у Хиподрому и Св. Софији, и са својим развијеним трговачким пословима. Цариград, са близу мнлион становнпка, био јеу политпчком смнслу од прилике оно што Парнз у новој историји. Јавно мњење у Цариграду било је толико моћно, да је о њему морао водитн рачуна и сам Јустннијан. Јер, и у ово време, ма како да је један владалац био апсолутиста и да .је имао десиотскнх прохтева, нцје смео ипак игнорисати .јавно мњење, ако је хтео мнрно и успешно да влада (као што се то показало приликом нобуне од 532). Као што данас јавно мњење налази свога пзраза у журналистици, политичким удружењима и народном представништву, такву му је услугу вршио онда циркус или Хиподром. Зато нам писац и озноси Хиподром на првом месту ири опису Цариграда. Хпподром је био омиљено место састанка цариградске публике. „Да нема Хпподрома, не би живот имао радости“, велн Прокоппје. Али Хиподром није био само место за забаву, где је цариградски народ налазио себн дистракције, гледајући трке колске п аилодирајући својим омиљеннм кочијашим „Плавим“ плп „Зеленим“, већ је то било и такво место, гдејеовај народ јавно изјављивао протест противу злоунотреба у јавном раду нојединих чиновника па и самог владаоца. На две партије, Плаве н Зелене, нису се делилн само гледаоцн у цуркусу по својим спмпатпјама према кочијашима са плавом или зеленом казаком, већ н цело становништво градско било је нодељено, ио свом религпјском п политичком мишљењу, на Плаве н Зелене. Овп последњп бпли су монофизити и прпсталице пређашње дн-