Delo

0 БРАЧНПМ ПАРНИЦАМА 79 гобошцима н код дивљпх племена, код којих она често пута прелази сваку границу — ствар је већ опште позната. У осталом, ова појава ни мало није чудновата ако узмемо у внд пре свега примнтпвно стање многпх племена, у коме обично преовлађује чулна, матерпјална страна природе; на онда потребу, да се женама, које су код њнх махом оптерећене старањем о кући и пољским радовима, да гим начпном нека олакшица и на послетку, дужност уздржљивости, која лежи на мужу за време док му је жена носећа и док доји дете.1 Оспм тога, не треба заборавити нн то, да су развитку полигамије доста припомогле п климатске прнлике, јерутропским пределима, гдеје она најраспроетрањенија, процес развпјања н угнњавања женског пола врши се много брже.2 Све то, дакле, у неколико објашњава распрострањеност полигамије. Па и при свем том није никаква реткост, да се код читавпх племена брак јавља само у облику жена. Мојееј .забрањује њпхово умножавање „да се не бп отпадпло срце њпхово“ (V, 17. 17). После овога у толпко впше, разуме се, морали су у том погледу ограничаватп се поданпцп: ђ) Мојсеј не допушта кастратпма улазак у сабор Господњп (V, 23, 1), на да бп још већу одвратност према кастрацпјп улно, оп чак п жпвотиње, ако су ушкопљене, сматра као нечисте, незгодне за прпношење на жртву (ГП, 22, 24). Међутпм без евнуха не могу постојатп харемп: с) Мојсеј је сасвпм пзменпо положај жепе, по коме се на Истоку она обпчно, без пкаквог цпља за брак, паштпла у затвору благодарећп само сујетп свога господара. Он захтева, да многобројпост жена нп једно.ј од њпх не одузима законпта ирава њепа: да је муж свакој од њих, па била она слободна плп робпња. подједнако дужап даватп не само издржавање, већ п постељу, обавезу.јућп се да у нротпвном елучају п саме робиње иушта на слободу (II, 21.8—11). а једновремено извршење п једпе н друге обавезе било је немогуће за многе јевреје: <1) На послетку, закон (III, 15, 18) но коме човек. услед спавања са женом, бива нечпст до вечера такође иредставља пзвесно ограппчење многоженства. Но оспм ових. тако рећи спољашњпх огранпчења, законп Мојсејевп још више су спречавали многоженство с његове унутрашње стране, указујућп на брак не само као телеену, већ п као моралну заједницу. Впдп Лебедев в Амфјанв, 0 нравственпомт. достоннствп гражданских законовв Момсеевихт.. Москва 1858. стр. 24—33. 1 бсћпИ/.ег, КагћоИасћез Ећегесћг б. 11. 2 „Жарка клпма у пределпма, гдејепостао Пслам, са бујннм развнћем женскиња п јаком уобразиљом Мухамедових следбеника, пш.та је нзмеђу осталога на руку шнрењу ове неприродне установе, ко.ја се донекле чпњаше да пружа угодне прплике за плођење и множење људства, но у скоро обелодани се као црв. којп подгрнза основе иороднцн н друштву. п рушп фпзпчку и моралну спагу поједпнаца п парода1*. Стоја.н Бошковнћ, Историја света I део св. 1. Преисторпјско доба. Београд 1883. стр. 152.