Delo

80 Д Е Л 0 моногамнје. „Код извесних старијнх у историјн рода људског јасно обележених племена, породица с једном женом, и сјаком патријархалном, очинском влашћу била је основа целокупном жпвоту и развитку народа и државе. Тако код Китајаца налазимо од памтивека породицу и државу у том облпку. Браманска цпвилизација у Пндијн са особитим сликама нз св. књиге Веда и у песмама Махабарате и Рамајане приказује нам знатан друштвепи н умнн развитак жнвота на основи породнце и племена са једноженством*4.1 Исто тако има племена,. код којих се, и ако је нолигамија код њих тако рећи владајућа, брак ипак само у облику моногампје одржава, ма да се нстина то осјашњава готово искључиво економскнм приликама, које не допуштају фактпчно остварење полигамије.Код старих грка и ако је брак бно моногамијски, и управо први знаци пречишћавања ндеје брака код њпх се опажају, ипак упоредо с браком постојало је н наложништво. Готово свуда бнла је распрострта нарочита класа „слободних“ жена тако званпх хетера и хијеродула,8 са којима су мужеви, 1 Љ. стр. 151. Код нонеких племена и народа као на пр. код Скита, Черкеза. Германа брак је готово искључпво бпо моногамијскп много пре но што су они развили се до извесног културног ступња и ако међутим о томе није било никаквог закона или наредбе. Оговв, Иш еИпвсће Аиз&ез1а11ип§ (1ег Еће пн Си11иг1ећеп бег Уб1кег 8. 7. - ГИе пасћзке ип<1 ргакПвсћ хх'о1т1 ат тењГеп <1игсћ$теПеп<1е бсћгапке 1'ап<1 <Ие роП^апнзсће Еће етегвеИв гп <1ет СтвГапбе, <1авв 1ав1 1>е1 аПеп бегвеЉеп апћап^ешкт Уо1квв1аттеп сИе Ргаи јт уоПеп та1епе11еп 81ппе <1ев \\'ог!ев егкаи 14 мег<1еп тивв1е, апбегегвеИв ап с1ег ћи 2иваттеп1ећеп вјсћ 1ћа1за<-ћПсћ Јосћ ићегаП ћегаивз1е11еп<1еп Хо1ћ\сеп <П$кеИ, <1авв <1ег Мапп <1ав 2ит СиГегћаНе <1ев \Уе1ћев ип<1 <1ег Шпбег Ег1ог<1егПсће ћегће1всћа11е. Иет^етавв геПшпгГе зјсћ <Пе ргакИзсће РПере <1ег Ро1у§'ат1е зећг ћаШ аи! <1еп 8а1г: Ос1' Мапп <1аг1 зо у1е1е Ргаиеп пећтеп, а1з ег 20 егкаи!еп ип<1 /и егпаћгеп хегта^ ип<1 \\ епп ипв уоп <1еп УШкегп, л\ е1сће <Ие РсИууапне аисћ ћеи!е посћ /и јћгеп кеве1/Псћеп 1пвН1иИопеп /аћ1еп. ћепсћ1е1. л\1г<1, ев епИаПе 1го1/<1ет аисћ <1а аи! 100 Маппег каит Етег, <1ег /\\еГ Ргаиеп ип<1 аи! 1000 Маппег каит Е1пег, <1ег т<‘ћг а1в /\\*е! \\'е1ћег ћа1, зо Јв1 ез ећеп <Певег гет бкопотјвсће Огип<1. \\ч*1сћег <1аз §епапп1е, ћеј геИуШвег шн! ^сзећ/Псћег ЗапкИоп 1п <1ег Тћа! ићеггавсћеп<1е УегћаНшзз ћсгћеИићг!. Иапи Пе#1 \\«П1 <1ег Ве\\'е1в. <1авв <1<т Р«1уцапне 1ћа1засћПсћ аисћ <1ог1, \\о <Пе <Пезе1ће /егве1/еп<1еп еИнвсћел Мотеп1е пјсћ! /ит Иигсћћгисће ^екопннеп вт<1, <1ег \\евеп1Псћв1е ГћеП јћгсв П<тгвсћа1Твдећ1е1ев епОчвзеп Гз1.“ Оговв, 8. 6. упореди I п§ег, 8. 4<. 3 Жепске дружнно блудница хетера н хијеродула но свој нрилици су само нона мена јавних односа у живогу мушкпња и женскнн.а п то мена на бо.ље. иошто су нре тога ти односи моралп бити много развратнији, н нро-