Delo

174 Д Е Л 0 У СотрепсИшп-у часног оца Мулеа,1 налазимо ово: „Сумња се, да ли је допуштено убити човјека, који се хоће да докопа свјетовног имања од велике вриједности, које му међутим није нужно за његов живот?“ „Потврдно мишљење изгледа врло вјероватно“. „Ако неко налази уживање у односима с удатом женом, не с тога, што је то удата жена, но због тога, што је лпјепа, то уживање није у том случају злочин преступа“. Оваке и још, куд и камо одвратније принципе, препоручују свети оци у самим школским књигама и у књигама уопште за дјецу. У колико је год морал уткан у педагогију, у толико и језуиски морал је садржан у њиховој опасној педагогији. Принципи њиховог морала су уједно и принципи њихове педагошке доктрине. „Главни принципи језуитске доктрнне, вели Габриел Компере, су и потпуној противности са нашим модерним идејама. Слијепа покорност, лишавање сваке слободе и сваке спонтаности, сачињава основ њиховог моралног васпитања“. „Одрећи се своје властите воље, веле они, већа је заслуга, но васкрсавати мртве“. — „Свакн од нас треба, савјетују Језути, да се преда Римској Цркви, толико да, кад му она каже, за неку ствар, да је црна, и он је дужан да тако мисли, па макар ствар била бијела..“ — „Вјера у Бога (не треба заборавити, да папе и свећеници замјењују Бога на земљи) треба да је толика, како би нас могла натјерати, у случају не имајући брод, да препловимо море на обичној дашчици“. — „Ако би ти Бог одредио за господара и саму бесловесну животињу, наставља језуитска педагогика, ти си дужан, без колебања дајој се покораваш, као год своме господару или своме вођу, једино с разлога тога, што је Бог тако одредио“. — „Треба се пустити, да тобож управља промисао божија, која се појављује преко својих посредника, т. ј. преко старјешина реда. То треба радити тако, каогод, кад би ти био лешина, која се може ставити ма у који положај и с којом се може радити по својој ћуди; или као кад би бпо батина у рукама једног старца, којом се служи, како му је воља“. Може ли се замислити ужаснији принцип, по коме треба 1 Мои11е1: СотрепсИшп 1ћео1о0’1ае тогаИб е!с... РгШоиг§', 1834.