Delo

ЗНАЧАЈ КУЛТУРНЕ БОРБЕ У фРАНЦУСКОЈ 181 много штете Римској Цркви у Француској, која развијаше своју моћ испод подземних ходника. Истина, у години 1830-ој видимо 27.365, што јавних, што приватних народних школа, но под руководством директним, или пндиректним, духовне власти. То су школе јадне, чемерне, удешене по калупу језуитске педагогике. У њима се учаше само „а Иге, а еспге е! а сћШгег“ (читати писати и рачунати). Три славна дана („1ез 1го1з о’1опепзез“) револуције 1830 године, као да живнуше идеју о народној настави. Већ год. 1833., Гизова влада почиње неке реформе у јавној настави. По изгледу, те реформе донијеше плод, јер након шест година, број народних школа се удвостручи. Још уз то Француска доби први пут своје учитељске школе, што даде наду народним школама, да ће подигнути достојанство својпх учитеља. Али Гизове реформе не учинише оно, што је главно: народне школе не имађаху карактер народних установа. Оне су дисале у духу конгрегација, које се све више и више умножавахуЈ III Година 1848. — опет Револуција. Поглед народне наставе очекиваше зору. Но нада изневјери: друга Република не потраја дуго. С падом њезиним, реакција још више размахну својим отровним крилима. Пројекат министра Фалуа забоде нож у крила слободног, демократског Духа. Напредни духови задрхташе, слутећи, да ће пројекат постати законом, под којим ће дух слободе, да допане ропства. А мрачњаци и њихове чете очекиваху, да, на темељу тога закона, поеједну најважније стратегичке тачке, одакле ће бити њихова побједа. Шта каже Фалуов закон (1а Гој ГаИоих)? 11 Под мпнпстарством Гпзовпм, као и Вилменовим (1841. н 1848.) била су прпправљена трп пројекта, гледа конгрегација, односно слободе у настави. Борба Језуита п Конгрегација протпв Свјетовпог Друштва је оставпла у аналима француске Скупштине многе напредне идеје ријетких говорника. Ријечи Дипонове могу служити као девиза свакој држави: „Д ржава, рече, има право, да се бранп против поплаве и утпцаја Језуита... Ускрснуће Језуита и њихова импатронизација у Фрапцуској је права куга по народ.