Delo

ЗНАЧАЈ КУЛТУРНЕ БОРБЕ У фРАНЦУСКОЈ 305 којима Римска Црква није дужна да се покорава. Језуите као елита Римске Цркве бијаху увијек првп од својих другова, да манифестују и тај принцип смијелог папизма. Француска дипломација иокуша, да се спасе, бар ових демона, те употријеби радикално средство. Год. 1880. 29. марта морадоше Језуите да оставе Фрапцуску, у року од три мјесеца. Због тога, реакција се још више узбуни, и не узимајући у обзир, да се број Језуита највнше умножио баш за времена Треће Републике. Ни четвртп септембар, ни неуспјех Мак-Махона не омете ширење Језуита. За врнјеме другог царства не бпјаше их нн хиљаду, а године 1876. њихов број поскочи на 1509. У години 1879. број језуитских завода се подвостручн (од 14 на 27), а број ученика иарасте од 5000 на 9000. С тога закон од 1880. био је неизбјежан. Алп која корист? У рукама ових бесавјесних људи и сами анђео претвара се у нечастивог, а и највећа светиња постаје профанисана. Ухвативши се наиме члана 14. закона о асоцијацијама, профанисаше корисне намјере, којим је требало народу помоћи. II шта би? Језуити, бившп прогнани кроз врата, уђоше кроз прозоре још у већем броју. Године 1902. њихове чете се удомнше у 40 француских апартмана, да „усреће“ француски народ и стварају своја покољења. Љиховом помоћи и под њиховом моћном руком, конгрегациона настава у Француској, у пркос свима законима и даље напредоваше. Средњп заводи, нарочпто, показиваху тај напредак. Тако године 1884. већ бијаше, у Француској, 368 конгрегационистичких средњих школа, у којнма је било 51.380 ученика. А четрнаест година касније, број тих школа нарастао од 368 на 438 са 67.643 ученика. Додавши уз то мале семинаре, који скоро сасвим изгубише свој еклезнастнчки циљ, онда број конгрегационистичких ученика достиже цифру од 91.140; из чега излази, да само средњи заводи конгрегације, у четрнаест година, а за вријеме Треће Републике достигоше двоструки број. Но није то све. Уз то треба урачунати и прпиравне курсове, што их држи копгрегација при државним школама. А још кад се узме у обзпр, да су горњп бројеви, бројеви њихове статистике, колике тек морају бити реалпе цпфре француске омладнне, што се трује, у средњпм заводима, језунтском наставом! Па и кад не би се освртали на ове прпмједбе, довољна нам је горња чињеница, да нам докаже рапидни напредак рпмске Дело, књ. 36. 20