Delo

X Р 0 Н II К А 103 од Лорцинга; Бастијен и Бастијепа од Моцарта; Абу Хасан од Бебера; Преварннн Каднја од Глука. А да би и своју словенску савесг умирпла, уврстила је два руска дела: Сњегоручка од Чајковског; Наталка Полтавка од Лисенка. Што је најзначајније, од тих шест комада нн један није приказан. Није онда чудо што је управа онако прошла. Нова управа одмах у почетку дала је осетнтн, да ће дела с певањем веће размере у реиертоару узети. Али је на првом кораку учинила погрешку. У место да је почела спремати домаће певачке снаге, па тек онда тежа музнчка дела да приказује она је довела певача и певачицу, наравно странце који не знају српски језик, да нам они уметност подижу. Нпје се хтела користити саветом Срба музичара, на у место оперетске да је почела словенском музиком. Од оперете знамо резултате. Зађите по српским домовнма у којима се музика негује, па ћете чути арије из Птичара, Гејше, Микада. Је ли циљ Народ. Позоришта да шири туђу музику? Хоће ли млада српска мајка своје чедо уснављивати са мелодијама из Лутке и Лепе Јелене? Зар Словени немају исто тако великих дела као и осталн културни народи? Позориште је највећи расадннк музике, иа кад је тако, зар пије важно, шта ће се певати у томе српском заводу? Толико смо нашли за нотребно претходно рећн. Међу лепим вештинама, музичка су дела највпше зависна од суделовача. Сликар своју слику сам довршава и купцу изложи, скулптор свој рад сам изваја — код композитора ннје тај случај. Успех или неуспех стоји у рукамахора, соло певача и оркестра. Главно лице у оперн има се сматрати дирижер, који мора све копце у својој руци имати, па после долазе друга лица. Ако то главно лице није савршено у своме послу, најбољи оркестар и хор постаје млитав и јадан, а соло певачи нису у стању праву уметност пзнети. Па ппак често пута публнка осудн певача или певачицу због неколико рђаво отпеваннх тонова, а не опази недостатке код главног лица. Опај који се подухвати да онеру као што треба изведе, мора располагати јаком музичком интелигенцијом, дирижерским талентом, дубљим зпањем вокалне музпке а нарочнто драмског певања. Главно лнце пма своју вољу да нреноси само на оркестар и хор, онп су дужни неминовно се нокораватп, а соло певачпма дозвољавн се слободвије кретање како у аријн још више у речитатнву четник ћеум»*ти