Delo

КРИТИКА И ВИБЛИОГРАфИЈА 115 чују се гласони национализма и реализма, и да се око 1870. та дна покрета иреилећу“ (275.). Дакле по свему се види да г. Скерлић држи да су и Омладинци од 1866., ученици Дарвина, Миља и Чернишевског, били романтичари; а очигледно је да је та поставка и сукише самовољна, изузев случај, ако г. Скерлић под романтизмом подразумева свако одушсвљење па и оно за нозивистичке идеје, али такву иоставку потребно је и нарочитом расправом угврдити. Сем ових самовољних тврђења о романтизму У. Омладине у овом одељку има и приличних празнина. Тако на нр. за пашу је лптературу шездесетих годипа био од великог значаја развитак словенске и српске филологијо и лингвистике; представник, те пауке у нас, Даничић има нарочито значајап положај према литератури; ао његокој науци овде нема ништа; такође пишта ни о установи Хрватске Акад. Наука А то нас уверава да није Г. Скерлић ни мислио да прикаже све важпије побуде за рад шездесетих година до само рад чланова У. Омладине и њихове идеје. Па је била прилична погрешка држати да се само у делима Омладинаца изражава целокупан карактер живота и књижевности шездесетих година. Омладинска књткевност Свако би иомислио да ће Г. Скерлић прво говорити о стању вашс књижевности до Омладине, да се види какав .је дотле био еп, лирика, драма и разпе врсте ирозе, и кад буде то свршио да онда приђе излагању књижсвних садржина које имају Физиономнју према идејама омладинским. Од ове већа је погрешка што се ова Скерлићсва Омладинска Књижевност врло мало слаже са идејама људи шездесетих година, нарочито Омладинаца, који су, и по Г. Скерлићу, већином били либерали, демократе и социјалисте. а овамо кад се говори о Омладинској књижевности, тврди се за ту исту омладцву, да има Романтичарски дух и Ромаптичарску ноезију, а та је омладпна још и аптирелпгиозна н антиклерикална, и хоће све: „на основу истине и с помоћу пауке“, а кад је реч о њеној литсратури нема ни већег помена о књпжевном реализму Омладинаца, а зпамо да је та Омладина у своје време била највећи представник култа нозитивних наука. Како .је и са другим што долази у овај одељак прегледаћемо шпнчевим редом. Омладински часописи. Библиографија, статистнка, адмилистрација и имена сарадпика, а ни једпог приказа литерарне врсте 8*