Delo

216 Д Е Л 0 закључује, да му најраније слике датирају још из Урбина. Овај закључак поткрепљује.и та чињеница, што на реченим сликама преоблађује извесна детињска наивност осећања, која сасвим лепо одговара духу тадашњега уметниковог узраста. Не треба заборавити да је Рафаел сликао те ствари као дечак од 15—16 година. То су: једна утакмица нзмеђу Аполона и Марсијаса (Лувр), „Три Грације“ (збирка херцега од Омала), затнм слика арханђела Михаила, како испред пакленога замка убија аждају, што му се под оклопом ноге немоћно копрца (Лувр),1 н сан младога витеза, који окружен двема алегоричним женскама, с.пава сред бујнога нредела (лондонска национална галерија). Одлазак Рафаелов у Перуђу пада око 1500. Кад је ступио у сликарску радионицу чувенога Перуђина (управо Пјетро Ванучи), имађаше једва 17 година. Глава умбријске сликарске школе, Перуђино, беше онда најбољи, зато што бољега није бпло; у самој ствари, он није велики уметннк. То је меко чуствен сликар, који знађаше да побожном душевношћу осећања надокнади нриличну оскудицу форме и боја. Осим њега, тада у Перуђи делаше и нешто млађи Бернардино Бети, назван Пинтурикио, који је такође имао иснрва јаког утпцаја на Рафаела. Изгледа чак да су неке мадоне Рафаелове рађене по цртежима Пннтурнкијевим.1 2 Наравно да доцније, када се Рафаел отео — а то не потраја дуго — постаде сразмера обрнута: и Перуђино и Пинтурикио, дотле учнтељи, постадоше нека врста ђака. Алн су при свем том Рафаелове мадоне тога доба скроз прожете духом умбријске школе, њенн непосредни производн, готово полу-средњевековнп по својој црквеној побожности и званичности. Дева Марија наличи на тим сликама младој калуђернци или милосрдној сестри из каквога богоугодног завода за одо1чад. Преко финога и бледог јој лица као да никад није црелетео осмејак земаљског задовољства, њене очн као да се 1 ГеппоНеП' (Реперториум V, 101) сматра ову слику за најранпјп рад Рафаелов. 2 Мадона 8о11у и берлпнска мадона, на оспову Ипнтурпкијевих цртежа, од којпх се први налази у Лувру, а другп у бечкој Албертпни. Впд. ИегшоНеН: Реперт. V, 154 п Ије \\гегке НаПетзсћег Ме1з1ег т с1еп 6а1епеп уоп Мипсћеп, Огезћеп шк! ВегПп. 1880, стр. 305. Истп ппсац држп да је Мадона Конестабпле рађена по Перуђпповом цртежу у берлпнском кабппету за бакрорезе (Ви(:/.о\\-'8 ХеИзсКгН Јиг ПППепће Кипз! XVI, 250).