Delo

ИЗ ЕНГЛЕСКЕ КЊИЖЕВНОСТИ 115 (Death in the Desert). Нашли су у пустпњи обамрлог, полумртва св. Јована, на га повратили вином и мирисом нарда. Он се не баш пробудио, но окренуо мало II насмејао мало, као спавач Када га неки драги зове или му дирне лице Смешн се и ужива, ал неће да га узнемирујете. Тада им је Јован говорио о Богу, о Христу, којега је он видео. Кроз његова уста говори Браунинг протпв Ренана. Кадјесвршио свој говор, умро је св. Јован с оним истим осмехом, с којим се из смрти пробудио, — јер је „легао на груди божје као што је некад био“. Тај непосредни додир Бога додирнуо је Браунинг и у писму, — написаном монологу — „Харшиша, арапског лекара“, који је у доба Христово долазио у Палестину, да проучи неке лекове, и онда, преноћивши у Витанији видео Лазара, којега је Христос дигао из мртвих. То писмо пма величанствених потеза. Неверица Харшишова, неверица сваког савременика у надчовечанску величину другога. Зар је Харшиш могао и .слутити да је на ирагу једног новог света, у очи једне нове светске религије! Али Лазар, он је веровао, јер он је осетио дејство Бога на себи, и он верује да је Бог у свету. Зато је као дете равнодушан, и гласови да иде цар Веспазијан, или његов син да разори Јерусалим, њега не узнемирују. „Бог који је водио брнгу за њега, води бригу и за његов народ“. Непосредно осећање божанства, дубоко религиозно осећање тема је и необичне песме „Бадње Вече и Ускрс“, у којој је Браунинг сам имао песничку визију Христа и која је препуна његових силних идеја, од којих да наведем само ону у којој он наше људске преставе о вечности п бескрајности упоређује са преставом гуштера који у својој каменој шупљинн видн бескрајност света. Браунинг је религиозан, и сви његови јунаци осећају у себи ако не неког Бога, оно увек неку религију. Сваки од њих и они који не верују, као владика Блуграм, имају „неко централно тежиште“, оно што религпја даје човеку, и његове атеисте нису ирелнгијозне. То је велпка црта културе и Браунингове поезије која је излив те културе. Он се никад не забавља оним људима који имају само површину и који могу бнти и теисте п ирелигиозни. Његовн свн јунаци верују, неки у Бога, неки у бо-