Delo

УСТАВШ1 ВЛАДАЛАЦ 333 тив пародне суверености. Народ, вели он, као „скуп људи који се налази потчиљен истој државној власти“, не може се „одвојпти од државе, пошто улази у састав њене личности.“ А ако као овакав уђе „у теорију народне суверепости, то би изашло дасесуверена власт не налазикоддржавних органа већ код државне заједнице, а ово бн се опет могло протумачпти само тако даје субјект државне власти сама државна заједница, а не њени органи. Иначе остало би то тумачење да суверепу власт држава врши непосредним начином а не преко својих органа, — што се, с погледом на државну песпособност хогења, никако не може тврдити.“ Даље он одриче јединство воље и јединство снаге код „иоданичке масе“, тврдећи да овде „може бити говора самоојединству интереса“. „По даничка маса, или краће, народ, руководи се једном вољом, само у колико је потчињен истој власти“. Иначе народ би се распао. „Због тога што се та једна, највиша воља која државом влада, не пење оздо горе, већ силази озго доле, за то се и каже да је највиша власт код државних органа а не код народа.“ Осим тога „без јединства воље, парод не може имати нп јединство снаге“. Сва је погрешка теорије народне суверености што је „помешала“ јединство интереса сајединством воље... „Колико је год тачно да државни органи треба да служе народним интересима, толико јенетачно да се они на ту службу натерују свесном вољом народа, који се над њима уздиже као нека виша власт“. Народ је „суверен у том смислу, што се његовим интересима мора све друго потчинити“, алн ово је ствар не права, пего иолитике. Да учинимо из свега овога један извод: народ не може бити субјекат суверене власти, јер он нема заједничке воље, дакле, он и не може бити сам себи суверена власт. Према томе ово недостижно за народ јединство воље достпжу органи власти, чија воља и јесте виша воља, воља суверена. II ако г. Јовановић разбија теорију народне суверености с гледишта, „да држава постоји само у колико је организована“, он ипак при свршетку својих суђења узгред се дотиче права. Он вели: „Право одређује вредност наших воља. Кад би, у правном смислу, народ био суверен, то би значилодаона воља која прпиада поданичкој