Delo

372 Д Е Л 0 султан реши, изневада, да се питање о насилној смрти султана Абдул-Азиса опет покрене. Сви они, за које се држало да су компромитовани у тој ствари, беху изведени пред суд. PI покрај оног утврђеног протокола, који су потписали европски и турски лекарн, сада се од једном пронашло да је султан Абдул-Азис насилно уморен; да му је артерије пресекао један атлет, Ибрахим, да су га држали при том Факри-беј и официр Мустафа Џезарли, а два друга официра Али-беј, п Меџид-беј, стражарили на вратима. Као саучасници беху обележени: Митад-паша, Махмуд Дамад-паша и Нури-паша. Сви беху осуђени (16јуна 1881) на смрт — алн заузимањем представника Европе помиловани на изгнанство у Та.јпф, близу Меке. Мехмед Ружди-паша, бивши велики везир, лежао је на самрти и није могао доћи пред суд, а за шеик-ул-ислама требао је нарочити религиозни суд. Изгнанство у Тајифу било је систематско мучење ових људп. Нури Дамад-паша полуде, а Митад се разболе. II, по званичном тврђењу, Митад-паша умро је од природне смрти —од пришта. Али је у истини било друкче: и Митад-пашу и Махмуд Дамад-пашу удавише 14 апрпла 1883 год. Тако је трагично завршио Митад-паша, творац Устава у Турској. С Митад-пашом није умро и уставни покрет. Његовогаје дело преживело. II пре Устава Митад-пашиног и после смрти Митад-иашине било је људи, група читавих, моћних струја, које су тражиле препорођај живота у Турској, и веровале у могућност тога препорођаја. Дајући Устав својој земљи, Митад-паша је рачунао на те струје свежега живота и њихне представнике — на младотурску странку. Као што смо видели, мисао о рефорама није нешто сасвим ново, није је првп Митад-паша изнео. Рефорама је било и нре њега, и за реформе и за потребу знало се и пре њега. Мисленији људи били су нездовољни очајнпм стањем царства. II када реформе Абдул-Меџида не могоше ништа ноправити ни сузбити европску интервенцију онда је то незадовољство јаче избило и добило одређенији карактер. Од незадовољника из редова интелигенције и незадовољника из средине религиозпих представника, иостао је покрет — младотурскп. Није лако тачно рећи ни кад је постао овај нокрет ни ко је његов покретач, ннти је то бпо тако јасан и прост покрет. Разне се струје п нпјансе политичког веровања у њему стицале и тек сада,