Delo

ЧОВЕЧИЈА фИГУРА У ХИСГОРИЈИ УМЕТНОСТН 103 античке уметности, да у својим производима ирослави наго тело човечије и у уметности ове иериоде, која се с иравом обележава као иролеће Новога Века, избија снажно на видпк тежња, да се наго човечије тело представп. Идеал, који је уметност XV века о човечијем телу пмала, познаћемо на нагим фнгурама у холандској u италијанској уметности тога доба. Велику хисториску-уметничку вредност имају фигуре Адама п Еве, које је један од браће Ајк (Еуск), вероватно Јан, око 1432 год. у природној величпни насликао на крајњим крилнма великога олтара у Генту. Прародитељи човечанства насликани су овде као нрви грешници. Они су окусили од дрвета сазнања, u увиђају да су наги. Код Адама је то на тај начин наглашено, што он десном руком, која држи гранчпцу са лпшћем, покрива гениталне органе, док левом руком као да бн хтео заклонити upca. Положај руку пма овде исто значење као и код познате Афродпте Медичи која рукама заклања крило и прса. Разлика је само у томе, што је код Адама поза веома крута и наивна, невешта и неспретна. Пластпчки схваћена фигура би управо припадала почетноме стадиуму развитка у уметности. Код Адама је у сили закон фронталитета. Колена су круто опружена. Лпннје укрућених ногу секу се као маказе, што производи веома непријатан утисак. Поза Евина мање је крута, нешто је еластичнија од Адамове и има нешто наивне грације у себи. Како су обе фигуре стојале високо, уметник је хтео створити плузију, као да се посматрају одоздо, те видимо насликану доњу површину стопала десне ноге Адамове, која етупа преко оквира ниже, док друго стопало одсеца линија оквира. Једна нога Евпна ступа на ивицу нпше, а друга је заклоњена за очи. Како се Стари Век није упуштао у овакој илузионистичко представљање, ово је било нешто сасвим ново у хисторији уметности. Ну нн овај покушај није био много срећан. Скраћење Адамове ноге није тачно нацртано, а Евина задња нога изгледа или сувише кратка или је сувише дубоко доле спуштена. Уз то форме врата нпсу правилно запажене. Лакат је свугде сувише клинаст, сувише ћошкаст и дрвенаст; руке су сувпше танке и пљоснате. Ухо лежи одвећ високо. Сухопарне, ошгре контуре ногу, руку и задњнх делова тела подсећају веома много на дрворез. Адамове шаке изгледају одвећ велнке и незграпне.