Delo
76 Д Е Л 0 на ту висину, не својим друштвеним положајем, нити једним нити другим, но својом дубоком концепцијом света и својом жарком, поетском симпатијом према свету, т.ј. према природи, Богу и човеку. Као песнички и философски геније, Његошјеи цењен и потцењиван и прецењиван, но као религијски геније он није до сада био ни цењен ни потцењиван ни прецењиван. Но ово тројство генија је нераздвојно, једно без другога тешко је и и појмити и ценити. Ми то нећемо ни чинити. Његошева религија је илод његове философије и његове поезије, т.ј. његове мислн и његова ocehaja. Испитајмо стога редом његове мисли и анализујмо његове ocehaje, да бисмо тако могли — ако нам је то дато — дохватити и појмити ону моћ, која је као пламен буктала, осветљавајући ум и загревајући срце овог великог цетињског пустињака. I The rounded world is fair to see, Nine times folded in mystery. Emerson. Ми стављамо прво питање: каква је била Његошева мисао о природи? Прво стога, што је загонетка природе нрва, пред којом се човек нађе, кад протре очи и обазре се по овохМ великом свету. Његова сопствена личност, на против, истиче се човеку као питање тек напослетку, после свих других питања. Човек пре осети и опази све друго у свету него ли себе сама. „Познај себе“ постало је отуда девизом у филозофији тек на једном зрелом стуињу људског културног и мисаоног развића. Као објекат посматрања и проучавања човек је дошао на ред чак и после богова. Човек је дакле видео и оно што се види п што се не види нре него што је видео себе сама. То је комично, но тако је, јер је тако хтела природа човекова. Спољашња природа је прва као предмет свесног опажања; она за многе остане кроз цео живот први н последњи, т.ј. једини, предмет опажања, иошто они или не стигну или се не уздигну да мисле ни о Богу нити о себи. Прва Његошева мисао о природи јесте њена ленота. Природа је тако несумњиво лепа као што несумњиво постоји; не, још је извеснија и несумњивија њена лепота но њена егзистенција. Свако зло о нрироди може се рећи, с разлогм или без разлога, но лепота јој се не може иорећи ни у ком случају. Даје