Delo

ПОЗОРИШНИ ПРЕГЛЕД ГОСПОЂА СА СУНЦОКРЕТОМ, драмски триптихон. Написао И в о В о ј н о в и ћ. Г. Иво Војновић је један од оних писаца, који поређају и стварају нови ред ствари. Брутално прећи и прегазити стари култ традиционалне драме; повести борбу против прошлости и потражити једно уметнички дубље схватање; хтети свој индивидуални изражај, доћи до савршено утврђене идеје; прелити све једним новим, ружичастим велом и дати нов ритам и технику — све то претежно одваја г. Војновића од наших осталих драматичара. Он је уметник који увек каже своју реч без колебања, јасно, опсежно, никад двосмислено. Отуда, увек када г. Војновића имамо на позорници престављена било каквим пејзажом или сликом и сценом, било каквим типом, портретом или карактером — ми долазимо до убеђења, да једно уображење увек има право и да је инстинкт вечито неизбежан. И, да би све било из прве руке, пуно одушевљења и утиска, овај српски Д’ Анунцио, Пасколи, Новалис или Оскар Вајлд, како хоћете, који понајвише има осећање мере за модерну драму, често пута трчи за сензацијом, која нам у своје време улива грозницу. Трагичан смисао и тајанствена дубина на пример у „Еквиноцију“, која расте као огромна црна сенка врх свију простора и времена; она болна резигнација и растројеност напуштене жене и дрска, груба и смела психологија једног мештра, показују да њиховог аутора, вештог у спајању контраста, занима нарочито криминални проблем — проблем убиства. Та слабост, која је Достојевског (чији су јунаци само много реалистичнији) одвела у бездан и створила му уверење, да је сваки дужан не само да да некоме живот, но и да убије некога — та слабост дакле у „Госпођи са сунцокретом“ покушава да