Delo

Л А Ж И 99 ходником. Они уђоше у једну од галерија француске школе, и стигоше у један салон, у то доба таман и пуст, где се налазиле извешане велике слике Лебренове1 2 што представљају победе Александрове. Галерија Енгра'-’ и Делакроа,3 која избија данас у тај салон, није била отворена тада, и у средини налазио се један округао диван, превучен зеленом кадифом. Тај кутак, у тај час и у сред Париза, био је усамљенији него дворана каквог провинцијског музеја; у њему се могло причати колико се хоће без другог сведока до чувара који беше заузет такође у разговору са својим колегом из суседне одаје. Сузана примети ово место на први поглед. Она рече Ренеу показујући му канабе: „Хоћете ли да седнемо ту један тренутак? Мени је већ боље... “ Између њих наста поново један тренутак ћутања. Све их је заогртало самоћом, почев од шума из дворишта ди Карузел, што је до њих допирао нејасно кроз два висока прозора, па до полусветлости у дворани. Мука у којој се налазио младић појачавала се још због овог састанка у четири ока, што га је требао окуражити да се изјасни. Говорио је у себи : „Како је лепа! Како је фина!... И она ће отићи, и ја је више нећу видети. Сигурно јој се не допадам, осећам се парализован поред ње, неспособан да отворим уста“. — „Никад,“ мислила је Сузана, „нећу имати боље прилике." — „Ви сте жалосни?“ прихвати она, и гледајући га очима где се жеља за допадањем претварала у симпатију наклону, готово сестринску, продужи: „Опазила сам то лепо још од мог доласка, али зар ја нисам довољно ваша пријатељица да ми кажете шта вас мучи?...“ „Не,“ рече Рене, „нисам жалостан. Како бих то био, пошто имам само разлога за срећу?...“ Она га погледа поново са зачуђеним и упитним изгледом на лицу што је значило: „Па кажите ми те разлоге за срећу...“ 1 Шарл Леброн, рођен у Парпзу 1629. г., имао је огромног утицаја на уметност свога доба Серија његових слика Александрове битке је његово главно дело. Одликује сс студијом, ширином и имагинацијом. Пр. 2 Жан Огист Доминик. славан нариски сликар (1781 — 1867), који се одликује чистотом црта и савршенством десена. 3 Ежен Делакроа, један од најславнијих францускнх сликара прошлог столећа, првак романтичне тколе, сјајан колорист, дрзак новатор; његов први успех, Дантеова барка, чини епоху у савременој уметности. 1 Ip. 7*