Delo

X Е Г Е Л — НАСТАВАК У органици Хегел расправља о органској природи. У органској природи индивидуалитет достиже највиши ступањ, јер се ту у индивидуалноме манифестира појам. С тога у органском свету постоје идеални ступњи развитка. Први такав ступањ је геолошки организам, јер је земља, као земљиште на коме се развија живот, и сама организам, али организам по себи. С тога земља има своју историју, чији се завршни члан састоји у оживљавању (Belebung) земље, у спонтаном произвођењу најнижих организама из неорганске материје (generatio aequivoca). Хегел на име узима да постоји непосредни прелаз неорганског у органско, док више организме сматра као нешто што не постаје на тај начин, него што преставља вечито реализирање ступњева идеје у природи. Хегел је, објашњавајући развиће земље^ дошао до најчуднијих закључака. Он на пр. дијалектички изводи разлику између копна и воде и онда се пита, зашто се копно раздвојило у стари и нови свет, па на то одговара, да та разлика преставља нешто што нужним начином излази из принципа супротности. Америка преставља још индиферентност (није подељена); међутим у Старом Свету постоји потпуна подељеност, Африка и Азија престављају на име супротности чије је јединство Европа, а у овој опет Немачка као средина. С тога је Европа средиште цивилизације, а Немачка опет средиште европске цивилизације и највишег духовног развитка. Други и трећи ступањ развитка у органском свету су вегетабилни и анимални организам. У њима се идеја реализира на три начина: 1. као артикулација; 2. као асимилација и 3. као генерација. То су три основна процеса живота: давање форме, одржавање форме храњењем и