Delo

X Е Т Е Л 245 Држава није идентична с грађанским друштвом, него је она једна виша категорија. Она је с гледишта појма ранија од породице и грађанског друштва, она је идеална форма којој теже ове две. Хегел то тврђење и негативно доказује. Ратови би били неразумљиви, кад би држава била идентична с грађанским друштвом, јер се ратом егзистенција државе ставља над егзистенцијом индивидуа и љихових права у грађанском друштву. Пошто је држава над породицом и грађанским друштвом, пошто је она влада, то је она воља, и то она је израз опште воље, а не воље свију. У њој се манифестира генерална воља друштва, а не универзална. Воља изражена у држави била би универзална, кад би држава била конгломерат индивидуа или кад би постајала уговором, што међутим није случај. Циљ је државе реализација слободе духа, с тога је држава највиша објективација објективног духа и форма у којој човечанство живи. (Наставиће се) Dr. Бранислав Петронијевић.