Delo

ЖАН ЖАК РУСО као ПЕДАГОГ 399 Отуда и потиче потреба, да прво васпитање буде чисто негативно: довољно је сачувати дете од порока и заблуде. Отуда пре свега треба развијати тело, органе, чула и детињу снагу, а дух оставити недирнут, и то што је год више могуће. Али ова је метода још и од користи, јер васпитач добија прилику, да позна карактер детињи тиме што га пушта да се слободно развија. А ако би у детињој околини било рђавих примера, ваља му страсти преставити као болести; јер дете још не треба да зна за моралност или иморалност људских радњи. А пре него што им се буду налагале дужности, треба им говорити о њиховим правима, особито их греба поучити појму својине, и то путем искуства, а не поуком, да би дете научило, како својина може почивати само на раду. Исто тако треба избегавати, да се дете доведе у такав положај, да мора лагати; јер су за лагање код деТхе одгогорни и криви васпитачи кад питају децу о ономе што се десило и траже да им обећају учинити оно што нису у стању да учине. Нарочито им не треба држати моралне придике, јер су оне деци досадне, нити их гонити, да се моле и често иду у цркву, јер ће да уздишу за лепим временима, кад више неће морати да се моле. Једина поука у моралу нека буде: не чини никоме зла! јер је по Русо-у врлина негативне природе. Уосталом, ова заповест у ствари није потребна за дете, васпитано по Русовљевим захтевима. Тек сад прелази Русо на наставу и учење. Основно је правило: децу не треба сматрати ни за генија ни за глупаке, већ просто децом. Деца немају у својој глави ни'појмова ни идеја, зато памте само речи; а неспособна да сама суде, немају ни памћења. Зато многи греше, што терају децу да уче стране језике, јер их уче само речима и опет речимз; на против деца у периоду од дванајесте до петнајесте године могу добро да нзуче само свој матерњи језик, пошто разни језици дају истим идејама различит смисао, зато језике може да савлада само онај, који разуме различито схваћене идеје, а то баш деца не могу. Деца у свима језицима у ствари мисле својим матерњим језиком А тек учити их да говоре грчки или латински! Исто тако Русо замера настави географије и настави у историји, јер прва пружа деци само имена и називе, а друга пак није у стању да учини да деца схвате и разумеју узрочну везу међу догтђајима. I Icto је тако Русо противан учењу басни на памет, јер се само одрасли могу њима поучити, а деца нх увек погрешно разумеју. Чак шта