Dijalektika prirode

сЈШегеп!е с!апs ГершИђге е! ђапs 1е тоиметеп! ге!аГ‘ђе, ршsрие, з! оп уеи! пе гезопег рие сГаргез сЈез јђеез сlајгеs, оп ђоИ гГегИепсЈге раг 1е то! !огсе рие ГеНе! ргођиИ еп sигтоп!ап! Гођs!асlе ои еп 1и! геsls!ап!?« (Предговор, стр. 19—20 првог издања). 2 ) Али је Даламбер и сувише философ да не увиди да тако лако не може изићи на крај са противречнош-ђу постојања двоструке мере за једну исту силу. Пошто је дакле у суштини само поновио исто оно што је веђ. Лајбниц рекао јер је његов ериШђге потпуно исто што и Лајбницов „мртви притисак" —он изненада прелази на страну Картезијанаца и предлаже следеКи излаз: производ ШУ може вредети за меру силе и у успореном кретању, »$! сЈапs се Дегп!ег саs оп тезиге !а !огсе, поп раг !а риап!!!е ађsоlие с!еs ођs!ас!еs, та!s раг 1а sотте сlеs геsls!апсеs сlеs сеs тетеs ођs!ас!еs. Саг оп пе sаигаl! с!ои!ег рие се!!е sотте с!еs геsls!апсеs пе sоl! ргорог!lопеllе аlа риап!l!е!е ђи тоимтеп! (ту), ри!sрие, ђе Гамеи ђе !ои! 1е топђе, 1а риап!l!е ђи тоиуетеп! рие 1е согрs регс! а сђарие Iпs!ап!, еs! ргорог!lопеllе аи ргос!иl! ђе

г ) Заиста сви су сагласни у томс да између два тела постоји равнотежа кад су производи из њихових маса и виртуелних брзина, тојест и брзина којим тела теже да се крећу, једнаки за оба тела. Дакле у равнотежи производ из масе и брзине, или што је иста ствар, количина кретања, може претстављати силу. Такође се свн слажу да се у успореном кретању број савладаних препрека има као квадрат брзине, тако да ће једно тело например"! које је затегло неку опругу једном извесном брзином, моћи двоструком брзином, да затегне или оцмах или поступно не две него четири опруге сличне првој, девет са троструком брзином и тако даље. Отуда присталнце живих сала (Лајбницисти) закључују да је сила тела у актуелном кретању уопште пропорционелна производу из масе и квадрата брзине. У самој ствари, какза би незгода ту могла бити, цјто |е мера силе различита за стање равнотеже и за стање успореног кретања, кад, ако се жели размишљати руководећи се јасним идејама под речи си л а треба разумети само ефект добијен у савлађиаању препреке или у одупирању њој?

56

Фридрих Енгелс, Дијалектика природе