Ekonomist
137
варом робе и истоваром, царињењем, прегледима, наплатом разних такса. Управо, наплата такса била би њихов главни посао. (Само, велики приходи од тих такса не би се слали Министарству Финансија у Београду, него би се, крајем сваког месеца, предавали на каси Кејског Друштва. Ту и јесте она карактеристична разлика између две изложене солуције наших односа са Друштвом за Експлоатацију Солунског Пристаништа... с. Обрадовић.
Повчана политика | Краљевству |. |. U HR њени Проблеми,
Србија је, по упоређењу са другим државама, изишла из рата са врло мало поремећеним новчаним стањем:
30. јуна 1914 г. сума пуштених у оптицај новчаница Народне Банке износила је 91,2 мил. дин, а 31. децембра 1918 г. — 840,6 мил. дин.
После рата стање ствари се компликовало, зато што је
држава морала увести у новчани оптицај и круне, које су се затекле у ново-присајелињеним областима бивше АустроУгарске монархије као и црногорске перпере, и заменити их новчаницама општим за целу Краљевину.
А поред овога, потпуно перемећени привредни живот као и организација државног газдинства на потпуно новим начелима у новој краљевини, која је према броју становника постала три пута већа, изазвале су јако напрезање финансија у држави.
У току четири године по свршетку рата берзански курс. барометар целог национално-економског државног живота, као што га назива професор Шмолер, показивао је овако жретања домаћег новца:
Фунте Стерлинга:
у 1920 години од 60— 176
„1991 3 198 <— 20 „ 1999 „ 975 — 407 „ 1993. „ 370 — 535 (28. јан.)
(22. окт.).