Ekonomist

305

пољску привреду али на принципима, како смо то раније изнели и у колико је то у опште могуће и дозвољено. Мита Ђ. Николић

Шта смота правилном (функционисању наших железница

Поводом овога питања чује се, и сувише често, да наше железнице морају рђаво функционисати из простог разлога, што су у државној (а не приватној) експлоатацији, а држава је, вели се, рђав трговац.

Ја немам намеру да улззим у дискусију по овом принципијелном питању. Напоменућу само толико, да у многим државама (Немачка, Италија, Швајцарска) постоје железнице у државној експлоатацији, и да оне врло добро функционишу, — што жели да код нас морају постојати неки специфички разлози, који нашу државну експлоатацију чине нерационалном. |

По моме мишљењу нашој државној експлоатацији сметају веома много ова три разлога: !) Закон о државном рачуноводству; 2) сложена администрација; и 3) неодређени односи између Министарства Саобраћаја и Генералне Дирекције Жељезница, — и стога сам слободан да, у следећем, укажем на те три сметње.

|. Закон о државном рачуноводству.

Сама природа жељезничког саобраћаја тражи: брз, енертичан и тачан рад, искоришћење времена, довољну резерву у целокупном материјалу, спремно стручно особље, — али су ипак најважније довољне резерве у потребном материјалу, кога увек мора бити у довољној количини и који се због свакодневне потребе мора брзо и на време да набавља.

Садашњи Закон од Државном Рачуноводству стварно је Закон из 1910. год., који је био добар за прилике Београдске Жељ. Дирекције, јер је тада код те Дирекције било, услед дуге периоде мирнодопског живота, довољно резерве у материјалу, које су се само према потреби допуњавале. |

Садашње послератне прилике испољавају сасвим другу слику. До године 1922, када је садашњи Закон о Државном