Ekonomist
Питање смештаја робе састоји се у томе, да се омогући лагеровање и манипулација робе у зони. За решење овог питања нотребно је познавати количину улаза робе у зону и време њеног задржавања у њој. Тескобан простор зоне не може примити велике количине робе на неодређено време, јер би иначе могло наступити закрчавање промета. За сада, у зони постоје два магацина за робу (сваки има 50 метара дужине, 20 метара ширине, 7 метара висине при крају ип у средини), велики силос за жито (састоји се из 46 ћелија, које сачињавају тело његово у облику паралелобипеда, дужине 98 метара, ширине 16 висине 18 метара, са једним одвојеним машинским оделењем и једним дугим цилиндром, који иде од силоса до кеја и којим се жито непосредно товари у лађу) и једне штале (дужина 120, ширина 15 метара, са једним магацином за сено, једним обором за ситну стоку и једним отвореним хангаром дужине 50, ширине 15 метара). Капацитет дотичних грађевина може се овако проценити: два магацина на кеју могу обухватити укупно око 600 вагона робе; силос може примити око 400 вагона жита; штале могу прихватити до 500 грла крупне и 600 комада ситне стоке. Хоће ли то бити довољно за робни промет преко наше слободне зоне» Кад би сва роба што улази у зону била реекспедована без задржавања, конструисање нових магацина било би излишно. Али роба која улази у зону мора се мање или више времена у њој задржати, из више разлога. У колико се тиче извозног транзита, главни узрок задржавања лежаће несумњиво у очекивању бродова. Што се пак тиче увозног транзита, узрок he често лежати у немогућности да се сав ариваж одмах реекспедује, а још чешће у обзирима спекулативне природе. Јер, ваља имати нај уму да увозни артикли не могу долазити у малим количинама, као извозни: бродови не носе по вагон пиринча или шећера, него по двадесет и педесет вагона. Природно је да се толике количине једног артикла не могу ликвидирати, нити одмах реекспедовати за земљу без велике опасности по трговца. Роба би дакле имала да лежи у зони и да се реекспедује одатле поступно у мањим партијама. Што се пак тиче извозних артикала, они би се у зони поступно сабирали и у већим партијама даље отправљали.