Ekonomist

774

извесним идејама које се јављају у Немачкој. Али докле идеје у Немачкој задржавају свој философски и етички карактер, недовољно су прецизне, барем у погледу примене, и једва показују тежњу да буду примењене — у Француској првим главни циљ, поред све своје социолошке и философске подлоге, имају реформе државног уређења и државне политике, реформе администрације, начелне и принципелне, какве данас и једино имају смисла.

Ови су предлози можда смели, смели према нашим навикама и тежњама политичких фактора, али они су једини озбиљни, ако се мисли искрено и хоће да се уведу праве и истинске реформе које ће лечити зло у корену, и они одговарају тежњама развоја, ако се хоће одиста напредак.

Ми их барем у најмању руку не можемо априори одбацити и они заслужују да се њима темељно позабавимо, јеру пракси већ има клица и тенденција до извесне мере у том смислу (о чему ће бити у току излагања речи).

Предлози, о којима ћемо овде говорити, то су предлози који се односе на административне реформе. Циљ свих тих предлога је, кад хоће да се окарактеришу с обзиром на историски моменат када се јављају, да се садашња администрација, творевина прошлог режима, прилагоди модерној демократији и да се чак променом одношаја политичких органа (парламента, шефа извршне власти и министара) према стручним, створи прави, истински парламентаризам.

У Француској, како се изражава један од реформатора најпоузданијих и најпознатијих, Анри Шардон, парламентаризам је просто на просто дашао на једну организацију административну и социалну која је била створена у сасвим другом циљу, која је била створена од врха до дна, од доле до горе, према најсигурнијим методима, да произведе ауторитет апсолутан у корист шефа највишег, неприкосновеног, господара свега и одговорног за све пред свима. Французи су чували побожно и наивно целу ову организацију. Од доле до горе, међутим, наставља ова пространа административна организација да производи, старим методима, ауторитет у корист оних који су заменили цара и краља. Али можда ће бити још тачније, ако се ти предлози окарактеришу као тежња да се администра-