Ekonomist

389

razvitak. Mi naime možemo predvideti kakav će biti promet za nekoliko godina, ali nismo u stanju da predvidimo razvitak za 20 i 30 godina, a kod izgradnje jedne luke treba voditi računa i o najvećem razvitku.

Možda bi bilo moguće kod nas, mjesto jedne velike luke podignufi iri srednje luke naime Sušak, Split—-Sibenik i Dubrovnik-Boka. Nu pitanje je dali će inozemni parobrodi koji budu dolazili u Jadran pristajati u sve te tri luke ili bolje rečeno, dali će oni imati dovoljno operacija u svim fim lukama. Ne mislimo tu na glomaznu robu kao: na drvo, cement, ugljen i bauxit, nego na robu koja se šilje u kvantitetima od nekoliko vagona i manje. Mi primerice imamo godišnje da izvezemo par hiljada vagona šljiva za razna mjesta sjeverne Evrope, pa moramo nastojati da taj izvoz ide preko naših luka. Budući se izvoz vrši sukcesivno i od više izvoznika a za veliki broj inozemnih flirma, teško je u svakoj od tih luka dirigirati veće kvanitete šljiva. Inozemni ·parobrodi koji podržaju liniju Trst-luke sjeverne Evrope teško će se navratiti u sve naše luke da u svakoj ukrcaju po nekoliko vagona, dočim će se sjegurno navrnuti ako znaju da u jednoj luci imaju ukrcati 100 i više vagona. U potonjem slučaju tarifa prevoza biti će jeftinija, budući da parobrod gubi manje vremena ako je sav utovar i istovar koncentriran na jednome mjestu. A u interesu je našeg izvoza, prvo da imamo izravne veze i drugo da je tarila povoljna.

Naše parobrodarstvo nije (ако razvijeno da bi mogli imati naše linije sa svim većim lukama a osim toga mi i nemamo sredstava da bi mogli subvencionirat sve te linije. Kod naših linija možemo zahijevati da parobrodi pristanu u svakoj našoj većoj luci nu kod inozemnih linija možemo biti zadovoljni ako uopšte dolaze u maše luke. U interesu je naše privrede da podržajemo vlastite linije i da se prevoz vrši našim parobrodima Nu u pomanjkanju fakovih linija dobro nam dolaze i strane linije jer je primerno da su veze {u, a tek onda dolazi pitanje dali su linije u našim ili stranim rukama. A mi od inozemstva nećemo nikad postignuti da njegovi parobrodi pristaju u nekoliko naših luka, Oni će pristajati jedino onda ako im u jednoj našoj luci osjeguramo. veće operacije utovara i istovara. |

Bez ikakova obzira na sentimentalnost i na lokalne interese pojedine luke, apsolutna je potreba da glavni dio našega prometa