Ekonomist

139

висних од Управе банчине и због узрока, који се у Управи налазе. Ови, са своје стране, могу бити у неспособности или злој радњи Управе. За спољне узроке нико не може одговарати, за неспособност Управа одговара само Збору акционара, за зле радње чланови Управе одговарају по кривичном Закону и Закону о акционар. друштвима. Признајемо да у погледу кривичних дела злоупотребе поверења наш кривични закон није потпун, о чему је потпуно исцрпно писао Др. В. Бајкић у својој књизи »Акционарска Друштва и 5 280. кривичног закона«, али у овом пројекту нема ни речи о овоме. Пројект је ставио под контролу све врсте операција називајући их: пословање. Пословање обухвата две врсте радњи : администрацију (форму) и оцену послова познатих под именом банкарских операција. Да ли је могућно ову врсту послова контролисати ' Мислимо да и најспособније чиновништво Централе неби било у стању то радити, а вероватно да ни пројектант није на ово мислио али се то може из пројекта извести. Поред немогућности ове контроле, она не би могла ни по уставу да постоји, јер би то била експропријација без закона, дакле једна комунистичка органивација бев комунистичке основе. Према томе може се рећи да пројект мисли на контролу административног пословања, 7. |. да ли се послови закључују по закону и да ли се уводе како су и закључени. И ако је ова контрола Управних власти искључена код напреднијег схватања нормативног система јер ови случајеви, као повреде закона, спадају у надлежност суда, ипак се она може како тако правдати. Али за ову контролу није био потребан овај пројект, јер све што је у њему налази се већ у зак. о акц. друштвима, који важи ва целу земљу. Овај закон, ма како груба емендација, много је боље систематизиран од овог пројекта, поред тога што је предвидео све што се у њему налави и много више. Ипак овај пројект има нечега доброг. Он је покренуо питање о једнообразности интерног рада банака. Ма како да ово изгледа безначајно према наслову самог пројекта не треба га потцењивати. Рекли смо раније да банчини послови не трпе шаблонисање, али то не значи да сва она акта и радње, које подлеже државној и јавној контроли не могу бити шаблонисана. Баш на против. Све што не спада у оцену послова већ у администрацију намењену јавности — Биланс и његови извори — могу и треба да буду што је могуће вишеједнообразвни, тако да сваки просечан човек може да их разуме и цени. Мин.