Ekonomist

140

Трговине је у овом погледу већ почело радити раније,тражећи да биланси за Министарство буду састављани по општој форми. Разуме се да је ово био кулук за банке, јер им књиге нису биле уређене тако, да се тражена форма биланса могла добити непосредно већ су се морале вршити нарочите радње што је отежавало посао.Дакле у овом правцу унифицирања може да се креће реформа надзора над банкама.

Пошто смо бар у неколико расчистили важнија питања државне контроле над новчаним заводима, прелазимо на саму идеју оснивања Централе као контролног органа. Ако идемо логично, после овог закона, право контроле, које има Мин. Тртовине по зак. о акц. друштвима, важило би само према акц. друштвима, која нису чланови Централе. Ма како да је овај број мали ипак Министарство мора и даље задржати контролно особље. Министарство има врло мали број тога особља јер му ва то служи особље Народне Банке, Држ. Хипот. Банке и приватно стручно чиновништво. Централа је тако исто упућена да се служи овим особљем јер ако би према 5 37 образовала комплетно ревизиско оделење, њен би буџет био тако велики да ускоро не би имала кога да контролише. Овај параграф по стиливацији подсећа на све стилизације савезних прописа о ревизији, само се ваборавило да је код савеза питање ревизије питање школе ва функционере задруга зачлањених у савезу и да тамо најспособнији ревизор има пред собом људе који су ипак мање способни. На против код Централе се може рећи мирне душе да ће редовно бити обрнут случај. МИ према томе само ревизиско оделење биће исто оно што је п код Министарства у колико се не буде служило горе наведеним особљем.

Закон о акц. друштвима је због тога, прописујући ову контролу, био много скромнији у погледу претензија, него што је то овај пројект, који ставља Централу на једну олимписку висину, док је ва сваког јасно са каквим боговима она може располагати. Дакле Централа има исти циљ у погледу контроле, који има и зак. о акц. друштвима, вршиће је истим особљем, ревултат ће логично бити исти и онда се питамо зашто је овај пројект направљен. Има још једна ствар. Пројект нигде не предвиђа да право Мин. Трговине на контролу зачлањених завода престаје, па се мора узети, да ће он и даље имати то право. Значи да ће после овог пројекта постојати две контроле у истом циљу.