Ekonomist

706

потребна пошто никако није довољна дисциплинска (остављамо на страну кривичну). Али питање је у томе да одговорност остане само на папиру а не претвори се у дело.

У Немачкој у којој ова одговорност постоји од раније, одговорност државе и у овом погледу је дала добрих резултата. Али Немачка је »вемља администрације и администрираних« или, како се обично каже, бирократска. У њој је администрација врло јака и моћна. Земља је дисциплинована и агент је у њој постао само један точак у једном механизму (како бар Французи кажу). Речју, развијен је смисао за државу. Услед "тако велике улоге државе било је природно, кад је та држава. постала правна, да држава покрива собом одговорност појединаца. Али већ у Француској, у којој је развијен индивиду-

_алистички дух »вемља грађана и функционера« може се посумњати да ли ће таква одговорност дати добре резултате какве је дала у Немачкој, услед чега се тешко формира мњење у науци, јуриспруденцији и народу у корист државне одговорности у оваквој форми, мада се тамо сасвим природно, као у једној индивидуалистичкој држави, тражи што већа заштита. индивидуалних права и постоји иначе јака, за Француску карактеристична, тенденција за одговорност државе. Оно, што важи за Француску, несумњиво важи и ва нас. Отуда је потребно „да се постави горње питање.

Истина, начинивши државу одговорном, чиновници нису више изложени стално нападима и гоњењима појединаца, која могу бити мотивисани политичким разлозима, или пи приватним, Али с друге стране постоји бојазан да ће политички разлози утицати да се против органа ништа не предузима, Она је нарочито оправдана када су у питању самоуправни органи. Тако ће на пр. општински кмет одговарати, ако га тужи суду одбор општински, Хоће ли га међутим он тужити, ако је кмет њихов човек >= И неће ли поводом тога одпочети једно трвење између политичких група » Кад се узме на ум колики је утицај

политичких фактора и на централну администрацију, и да се он може можда само умањити, али не и искористити добрим реформама администрације, онда је јасно да и ту постоји таква опасност. Ако се томе јоште дода да има случајева да један чиновник може чинити противправан акт по заповести Министровој, чија одговорност вависи од политичких. фактора, или других нижих политичких органа, који се третирају у пракси чисто политички —- онда је јасно да одговорност чиновника.