Filatelista

Specijaliteti

Posle ovih opštih podataka o avionskim celinama, želim ukazati na nekoliko karakterističnih primera, izuzetna slučaja, koji daju naročitu draž ovoj grani filatelije.

Kod ovih, kao i kod maraka, kadkad se izdanja pojavljuju u serijama, i to imamo primer i za male i za velike serije. Male serije se sastoje obično od tri vrednosti, kod država koji nisu prihvatile jedinstvenu tarifu. Izdaju se za tri tarilne zone — unmutrašnji saobraćaj, kontinentalni ı prekomorski (napr. poslednja izdanja Turske, Grčke, Argentine itd.) Najbolji primer za veliku seriju daje Danska оде зе svako štampanje ili izdanje numeriše od 1 do 30 (kod ovogodišnjeg štampanja), u donjem levom uglu uz znak njihove pošte.

Marke su vrlo često preuzete iz obične serije. Česta je pojava da se pojednostavljuje crtež, npr. dvobojna marka je na aerogramu u jednoj boji, za čega primere nađemo kod bivših engleskih kolonija. Kvalitet izrade pokazuje najširi spektar. Imamo primere i za loše i za vrlo luksuzne. Već pomenuti primer spanskih aerograma pravi loš utisak. Liberija neke svoje aerograme je štampala na formulare, na kojime se odmah vidi da nisu pripremljeni da budu celine.

Kao i kod maraka, i ovde se nađu provizorna izdanja (tekst Pakistan — sa ručnim ili mašinskim slogom „na Indijskom aerogramu), preštampavanje novih vrednosti (Danska, Haiti, Reunion CFA, Japan), preštampavanje prigodnih tekstova ((Ghana, Iran), ili doštampavanje dopunske marke na već gotove celine (USA, Danska, Norveška).

Sa druge strane primenjuju se najnovija dostignuća tehnike. Sve češće vidimo uz marku fluorescentnu liniju, koja ima u automatizaciji istu ulogu, kao i fluorescentna marka.

Od pogrešnih izdanja vrlo je interesantan Poljski kuverat iz 1968. godine sa markom Chopin. Izvesna količina je pogrešno savijena i tako je gumirani otvor na poleđini dole. Isto se javlja u obimnoj izdavačkoj delatnosti Sovjetskog Saveza, samo je teže primetiti. Šematski crtež za razlikovanje dajemo na crtežu br. 2. Prvi se javlja vrlo retko (za zatvaranje služi zaokruženi deo) i to smatram obrnutim štampanjem. Kod većine Sovjetskih avionskih kuverata datum štampanja je na poleđini kuverte. Interesantno je tražit: ponovna štampanja kod kojih se sve slaže osim ovih sitno štampanih datuma.

Slika 2

12