Filatelista

Prenos poštanskih pošiljki bez marke i žiga 59 ________________________________________-_. U svemu tome dakle, prisutna je razlika od uobičajenog naziva "ekspres", kao jednog od načina rukovanja klasičnom poštanskom pošiljkom, kao što su "preporučeno", "sa povratnicom", "avionom" i sl. Express usluga je nešto sasvim drugo, daleko sigurnije i efikasnije i neuporedivo skuplje. Korisnici ove usluge su stoga isključivo preduzeća, kompanije, banke.

Sadržaj filatelističkog motiva

Poslovna prepiska, slanje raznih dokumenata, marketinških informacija ili ponuda, koje u savremenim uslovima rada podrazumevaju naročitu hitnost, brzinu i tačnost uručenja pošiljke, opredelili su poštanske uprave u svetu da svoju tehnologiju poštanskog saobraćaja neposrednije prilagodjavaju potrebama korisnika. Postepeno se napuštaju marke, žig, brojne nalepnice o načinu rukovanja, carinjenja, osiguranju i sl. Traže se rešenja unificiranog, racionalnog, medjunarodno standardizovanog postupka, koja pojednostavljuju tehnologiju ı obezbedjuju viši kvalitet usluge, prvenstveno u brzini i sigurnosti prenosa.

Nebrojeno puta filatelisti su imali prilike da vide poštanski koverat većeg formata na kojem su brojne različite nalepnice i mnogo maraka. Marke su po pravilu visokih nominala, a čitav niz nalepnica govori o svim načinima rukovanja koje je pošiljalac naručio i platio poštanskoj upravi u želji da pošiljka što brže ı zasigurno stigne na upisanu adresu. | u mom izlošku su prikazane takve dve koverte, koje za filateliste svakako deluju zanimljivo, ali su za tehnologiju poštanskog saobraćaja konfuzna i zbunjujuća instrukcija kako sa takvom pošiljkom efikasno postupati. Prišlo se traženju tzv. "prelaznih rešenja", putem posebno dizajniranih koverata, na kojima su već unapred uštampane visoke vrednosti tarifa za unutrašnji i medjunarodni prenos, kao ı podrazumevajuće usluge preporučeno i avionom. U tim inovacijama prednjačile su poštanske uprave SAD ı velike Britanije. U mom izlošku je bilo pet takvih koverata, u okviru prve vitrine.

EMS

Nakon perioda eksperimentisanja i tzv. "prelaznih rešenja", stvorena Je EMS usluga (express mail service) kao nova poštanska usluga. Ona je najpre zaživela kao bilateralna usluga izmedju poštanskih uprava V. Britanije ı SAD 1971. godine, da bi već 1975. godine, na osnovu preporuka Svetskog poštanskog saveza (UPU) , bila prisutna u praksi u preko 170 zemalja, odnosno poštanskih uprava u svetu. U Jugoslaviji je ova usluga uvedena samo u dolazu 1985. godine, a od 1989. godine kratko vreme i u otpremi. Danas se ostvaruje samo u dolazu, na osnovu ugovora sa oko 30 zemalja.

Uvodjenje EMS usluge značilo je prvi pokušaj poštanskog sistema da izadje iz okvira svog monopola ı pokuša da iznadje svoje profitabilne aspekte ı