Francuska sociologija : njeni glavni nosioci u XIX veku
12
осетило код свих француских социолога, али што он нарочито истиче, а то су ове две идеје; 1) социолог мора бити у исто доба социјални борац, социјални радник и 2] од социологије до социјалне акције има само један корак.
Закључак: Опште одлике француских социолога
Када смо бацили тако један аналитички поглед ка француску социологију XIX века, треба видети које су особине које карактеришу француске социологе. Да видимо, пре свега, шта је заједничко свим тим социолозима. Они сви глорификују друштво. Сви, па чак и Прудон, у суштини стављају друштво изнад индивидуе. Сви исто тако стављају друштво изнад државе; ауторитет друштва долази као морални критериум, Служити друштву, тоједевиза новога социјалног морала, Они сматрајуда ;е друштво нешто више него збир индивидуа које га сачињавају; да је друштво један реалитет, једна стварност за себе која постоји; која, затим, има у толико више лепоте у колико су појединци развијенији, али што већи број појединаца, баш зато да би друштво било што потпуније, лепше, савршеније, Обрнуто, појединци морају своје интересе потчинити интересима друштва и ставити се у службу његову, Тако Огист Конт каже: служимо другоме, „Упте роиг аићгш", то је девиза целога његова живота. Он стално сматра да је његов посао на земљи да буде користан човечанству, да донесе лека патњама и боловима људскога друштва, да се ипдивидуе треба да утопе у друштво, Диркајм долази до тога да од друштва прави један антитет за себе, Бугле, најзад, узима култ друштва као своју девизу, и сматра запотребно да велики део свог живота посвети социјално; акцији, Друга особина француске социологије јесте да сматра за свој циљ, за своје оправдање да омогући једну друштвену реформу. Докле у другим земљама социолози испитују примитивна друштва без обзира на садашње друштво, докле они навике, обича;е, право или морал појединих друштаза испитују као што геолог испитује камење, дотле француски социолози траже у историш људског друштва путоказ за будућност човечанства, Тако се и могло десити да су француски социолози били претече толиким новим установама, Сен Симон први истиче потребу Европског Савета, и може се рећи да је он један од пророка Друштва Народа, после друтих француских писаца, Он тражи исто тако да се оствари један привредни савет: још једна установа коју нам је донео Светски Рат. Он је први предвидео професионални пар-