Francuska sociologija : njeni glavni nosioci u XIX veku
13
лаиенат. Он је пре 120 година борац за феминизам и за пацифизам. Конт у својој филозофији истиче идеологију солидарности. Он је први доктринар кооперативизма. Прудон и Фурие дају формулу за организацију популарног кредита, за заједничку службу и живот модерних људи, који се данас остварује у пуном напону у Америци и у Европи, Најзад, Диркајм ставља. друштвени морал изнад личног морала и друштвене интересе као критериум доброг делања, Прудон још пре 50 година проповеда корпораливизам и синдикализам, насупрот чисто политичкој и атомској демократији од које данас толико много патимо. Трећа одлика француских социолога јесте да се редовно у сзоме практичном извођењу стављају на страну социјално слабих. Потчинити политичку економију социјалној правди, то је формула којом ће Прудон завршити своју критику политичке економије, и којом ће отворити врата једној новој науци која ]е социјална вкономија. Док је политичка економија имала да се брине како да се створи што више богатстава, ма по коју цену, социјална економија, чији је отацПрудон, даје други принцип: стварати богатства, да, али и штедети људе, јер богатства имају један једини циљ, а то је да користе људима, И не постоје људи да би их сисала индустрија, него постоји индустрија ради људи. Затим, сви француски социолози прокламују солидарност. Неки су дошли дотле да прокламују солидарност класа и да поричу постојање класних супротности, а сви траже друштввни мир. У Француској то се лакше тражи него у другим земљама зато што је она сва хармонична, разнолика и у исто време сва иста. Тамо је раздаљина између радника и његова послодавца много мања него на другим местима, као и раздаљина између појединих грађана. Зато се ту може више говорити о друштвеном миру, и није чудно да су француски социолози сви присталице солидарности. Они су чак сви, осим Прудона, који је био бунтован једнога момента, али ипак никада није волео оружану борбу, сви су они противни побуни, и сви они проповедају да привилегисане класе треба да се одрекну једног дела свога богатства у корист потлачених, Они су против националне мржње и сви су за мир међу народима. Сен Симон проповеда универзалну асоцијацију коју ће носити пролетери и жене, Конт говори о универзалној сарадњи и о служби религији човечанства, Прудон егзалтује врлине мира, сиромаштва и рада, и проповеда смрт рату. Сен Симон на са-